Säästöpankin 200-vuotiskampanjassa etsittiin ensimmäisen asiakkaan Hedvig Nyströmin jälkeläisiä
Säästöpankin tarina sai alkunsa vuonna 1822 John Julinin perustaessa Säästöpankin Turkuun. Hänen ensimmäinen asiakkaansa oli piikatyttö Hedvig Nyström, aikansa moderni, työssäkäyvä, nuori nainen. Hän tahtoi panostaa tulevaisuuteensa laittamalla rahansa säästöön. Hedvig talletti pankkiin kuusi ruplaa – nykyrahassa noin 40 euroa.
Kampanjan tavoitteet
Huomion herättäminen. Tunnettuuden kasvattaminen kaikissa kohderyhmissä laajasti Suomessa.
Välittää viestiä siitä, että Säästöpankki on pankki, jolla on aate. Emme ole liikepankki, joka hakee vain maksimaalista voittoa osakkeenomistajillemme. Tahdomme mahdollistaa asiakkaillemme paremman elämän!
Tunnettuuden kasvu – Säästöpankki on ja elää tässä ajassa.
Kampanjaratkaisu
200-vuotiskampanjan tavoitteena oli puhutella ja tavoittaa suomalaisia laajasti.
Kampanja toteutettiin monikanavaisena, mukaan valittiin näyttävimmät mainospaikat ja isoimmat mainoskoot.
15 Kärkimedian sanomalehdessä printissä ja digissä kokosivut!
Aamulehti, Helsingin Sanomat, Etelä-Suomen Sanomat, Hufvudstadsbladet, Hämeen Sanomat, Ilkka-Pohjalainen, Kaleva, Keskisuomalainen, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Savon Sanomat, Syd-Österbotten, Turun Sanomat, Uusimaa, Vasabladet ja Österbottens Tidning.
Kampanjan toimi tehokkaasti, Hedda löytyi!
Säästöpankin näyttävä kampanja Kärkimedian sanomalehdissä, printissä ja digissä, huomattiin ja luettiin erinomaisesti. Mainos myös aktivoi tehokkaasti hakemaan lisätietoa tai vierailemaan kotisivuilla
Mainos erottui selkeästi muusta mainonnasta, ja se herätti tunteita. Kiinnostavana pidettyyn mainoksen viestiin ja sisältöön tutustuttiin huolella ja mainoksen lukuarvo nousikin korkealle. Mainos myös aktivoi tehokkaasti hakemaan lisätietoa tai vierailemaan kotisivuilla.
Todennäköisesti Säästöpankin etsimä Hedvig Nyström oli vuonna 1783 Inkoossa syntynyt “Hedda”, joka oli Gustaf Gefrinin piikatyttö. Kun hän teki ensimmäisen talletuksensa Säästöpankkiin vuonna 1823, hän asui Turussa Brahenkadulla. Hän kuoli Turussa naimattomana ja lapsettomana vuonna 1857. Koska käytössämme ei ole tositteita tuolta ajalta, emme saa koskaan varmuutta oliko Hedda etsimämme Hedvig Nyström.
Säästöpankki sai monia yhteydenottoja niin Hedvigin verisukulaisilta kuin sielun sukulaisilta – suomalaisilta, jotka uskovat säästämiseen ja Säästöpankin aatteeseen.
Valokuva: Museovirasto, finna.fi
Kärkimedia tavoittaa viikossa 3 miljoonaa suomalaista päivässä!
Kärkimedia on 32 oman alueensa suurimman sanomalehden yhdessä omistama myynti- ja markkinointiorganisaatio. Me tarjoamme valtakunnalliset ja osavaltakunnalliset sanomalehtimediaratkaisut yhdeltä luukulta, printtinä ja diginä.
Palveluumme kuuluu automatisoitu ostaminen ja aineiston toimitus kaikkiin Kärkimedialehtiin ja digialustoihin. Myös kampanjoiden kokonaistehokkuuden mittaaminen ja analysointi on merkittävä osa tekemistämme.
Keskittäminen Kärkimediaan on kustannustehokasta!