Kärkimedian kesäkuussa 2024 toteuttaman tutkimuksen mukaan sanomalehtien lukijat ovat erittäin tyytyväisiä omaan lehteensä. Vastaajista 89 % lukee sanomalehteä päivittäin. Lehtien saama keskimääräinen arvosana on 5,1 asteikolla 1–7. Lähes puolet vastaajista on hyvin tyytyväisiä (arvosanat 6-7). Erityisesti painetun lehden lukijat ovat tyytyväisiä, ja he antavat lehdille hieman digilukijoita korkeampia arvioita.
Tärkeimmät ja kiinnostavimmat aihealueet
- Tutkimuksessa korostuu kotimaan uutisten ja tapahtumien merkitys, joita seuraa peräti 91 % vastaajista.
- Paikalliset uutiset ovat toiseksi suosituimpia (80 %).
- Ulkomaan uutiset (73 %) sekä kotimaan politiikka (70 %) sijoittuvat seuraaville sijoille.
- Paikallinen päätöksenteko, turvallisuuspolitiikka sekä kulttuuri ovat myös monien lukijoiden kiinnostuksen kohteena.
Monipuoliset sisältötyypit suosiossa
Sanomalehtien uutisartikkelit ovat lukijoiden suosikki (79 %), mutta myös tutkiva journalismi (63 %) ja henkilöjutut saavat paljon lukijoita. Painetun lehden lukijoiden keskuudessa pääkirjoitukset ja mielipidekirjoitukset ovat suosittuja. Päivittäin lukevat sekä painettua ja digiä rinnakkain käyttävät lukevat laaja-alaisimmin eri sisältöjä.
Lukijat odottavat syventävää sisältöä
Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että sanomalehdiltä odotetaan erityisesti syvällistä ja kokonaisvaltaista otetta. Lyhyitä uutissähkeitä seuraa vain 54 % vastaajista, mikä viittaa siihen, että lukijat arvostavat enemmän sanomalehden tarjoamaa laajempaa näkökulmaa ja ilmiöiden selittämistä.
Kerrontamuodoissa suositaan yksinkertaisuutta
Lukijat pitävät selkeistä teksteistä, kuvista ja infografiikoista. Vaikka audioartikkelit ja podcastit eivät ole vielä vakiinnuttaneet asemaansa, nuoremmat ja digiä seuraavat lukijat ovat niistä kiinnostuneempia. Vanhemmat lukijat taas suosivat live-lähetyksiä, esim. paikallisen urheilun osalta.
Kehityskohteena paikallisten uutisten tarjontaa kaivattaisiin vielä enemmän. Myös maksullisuus herättää lukijoissa keskustelua etenkin digin osalta (vastaajista 18%:lla ei tilattua lehteä). Kaiken kaikkiaan lukijat ovat kuitenkin lehteensä hyvin tyytyväisiä ja seuraavat sisältöjä aktiivisesti ja säännöllisesti.
Lisätietoja tutkimuksesta: Insight Strategist Marja-Leena Harju
040 769 7919
marja-leena.harju@karkimedia.fi
Pidetään uutiset yhdessä ajan tasalla!