Diginatiivin aineisto-ohjeet

1. Lisäarvoa tuottava

Laadukas natiiviartikkeli herättää lukijan uteliaisuuden. Kerro jutussa jotain, mitä yleisö ei vielä tiedä. Pelkkää tuotetietoa on helppo löytää muualtakin verkosta.

2. Inhimillinen

Omalla nimellään ja kasvoillaan esiintyvä haastateltava tuo juttuun samaistumispintaa. Haastateltava voi olla esimerkiksi alan asiantuntija tai tyytyväinen asiakas.

3. Rehellinen

Natiiviartikkelin sisällön täytyy noudattaa hyvää markkinointitapaa: älä harhaanjohda lukijaa ja vältä liioittelua. Huomioi myös toimialakohtaiset säädökset.

4. Median tyylin mukainen

Hyvä natiivi sulautuu uutismedian tyyliin. Katso mallia kieliasuun, muotoiluun ja äänensävyyn mediasta, jossa natiivi julkaistaan.

Katso videolta missä ja miten diginatiivi näkyy uutissivustoillamme

  • Tekstin tulee olla Word-muodossa tai muussa helposti kopioitavissa olevassa muodossa.
  • Älä lähetä tekstejä PDF-muodossa.
  • Materiaalin on oltava suomenkielistä ja täyttää oikeinkirjoitussäännöt.
  • Valmiiksi materiaaliksi ei kelpaa lehdistötiedote, tuote- tai markkinointiteksti. Sen sijaan materiaali on kirjoitettava artikkelimuotoon. Tämä tarkoittaa, että sillä on suosituksena oltava otsikko, ingressi ja leipäteksti, jossa kannattaa käyttää väliotsikointia.
  • Tuotteen nimeä ei tulisi mainita artikkelin otsikossa.
  • Tekstissä ei tulisi käyttää lyhenteitä (esim., mm., tms.).
  • Huomioi mediakanavan puhuttelutyyli aineistoa laadittaessa (uutismedia).

Tarvittavat elementit:

  • Otsikko, jonka pituus on maksimissaan 80 merkkiä
  • Ingressiteksti,jonka pituus on maksimissaan 250 merkkiä. On myös mahdollista käyttää jutun alkua ingressinä. Merkitse selkeästi mitä tekstiä halutaan ingressinä käytettävän.
  • Artikkelin pituutta ei ole rajoitettu – muista, että pidempi ei ole aina parempi! Suositusmitta: noin 3000 merkkiä.
  • Juttuartikkelin mahdolliset väliotsikot, kappalejaot merkittävä käsikirjoituksesta/leiskassa.
  • Mahdolliset tekstilinkit. Haluttujen linkkien url-osoitteet tulee merkitä selkeästi.
Katso esimerkki
  • Artikkelin pääkuvan tulee olla korkearesoluutioinen vaakakuva. Kuvassa ei tule olla tekstiä tai logoa. Pelkkä tuotekuva ei toimi artikkelin pääkuvana.
  • Mikäli kuvia halutaan myös artikkelitekstin sekaan, lisäkuvia voidaan toimittaa pääkuvan lisäksi toivottu määrä. Suositus: max 5 kuvaa.
  • Asiakkaan on varmistettava, että kaikilla kuvilla on voimassa olevat kaupalliset käyttöoikeudet koko kampanjan ajan.

Kuviin liittyvät tekniset speksit:

  • Pääkuva: kuvasuhde 16:9, min. 1920 x 1080 px
  • Muut mahdolliset kuvat: vain vaaka formaatti, leveys min. 1000 px
  • Kuvien tulee olla muodossa jpg/jpeg
  • Kuvan koko alle 2 megatavua
  • Ei zip-tiedostoja tai ladattavia kuvia linkin takaa

Muuta huomioitavaa kuvista:

  • Etusivun natiivimainosta varten kuvan tulisi olla uutiskuvamainen tai artikkeliin sopiva kuvituskuva, joka ei ole tuotekuva.
  • Kuvien olisi hyvä olla keskenään samankaltaisia tyyliltään, mikäli niitä halutaan useampi samaan artikkeliin.
  • Merkitse selkeästi mikä on pääkuva ja mitkä ovat muut käytettävät kuvat. Pääkuvaksi kannattaa valita vähemmän tuotekeskeinen kuva.
  • Ei mielellään pelkkiä tuote- tai mainoskuvia.
  • Kuvassa ei saa olla tekstiä.

Sallittuja upotusalustoja ovat esim. Youtube ja Vimeo.
Huom! mt.fi ainoastaan Youtube upotus mahdollinen.

Videoon liittyvät tekniset speksit:

  • Formaatti: MP4, mp4
  • Videon koko: 1920 x 1080 pikseliä
  • 24-60 kuvaa sekunnissa
  • Stereo audio 44.1 kHz tai 48kHz
  • Äänentasot: EBU R128 -standardin mukaisesti -23 LUFS
  • Video bitrate: 8,000 – 16,000 kbps
  • Audio bitrate: 384 kbps
  • Tiedoston maksimikoko: 2 GB

Jos kampanjasi näkyy ruotsinkielisillä sivustoillamme, suosittelemme huomioimaan kielen myös videoissa esim. lisäämällä ruotsinkielisen tekstityksen.

Halutessasi saat meiltä myös tuotannon videomateriaaliin.

Esittelyä varten tarvitaan:

  • Hyvälaatuinen logo, png -muodossa (”syvätty” eli logossa ei ole esim. valkoista taustaa)
  • Mikäli graafinen ohjeistus löytyy, sellaisen voi toimittaa
  • Lyhyt esittelyteksti yrityksestä
  • Ohjauslinkit yrityksen kotisivulle ja/tai sosiaalisiin medioihin: toimita sekä urlit/osoitteet että linkkiteksit (linkattava sana/lause), linkkejä voi olla useita esim. linkki verkkokauppaa, verkkosivuille, some-kanaviin tms.

Käännettäväksi tarkoitettu aineisto lähetetään sähköpostilla (ei pdf muodossa)

  • Hufvudstadsbladet: annons@hbl.fi.
  • Vasabladet: sales@vasabladet.fi
  • Österbottens Tidning: sales@ot.fi.

Aineisto käännetään ja lähetetään takaisin sähköpostilla asiakkaalle. Aineiston käännöstyöhön on hyvä varata 2-3 päivää.

Jos yllä olevia aineisto-ohjeita ei ole seurattu tai aineistossa on muita ongelmia tai puutteita, uutismedian päätoimittaja voi kieltäytyä julkaisemasta aineistoa sellaisenaan.​

Natiiviartikkelin sisältöön liittyvät materiaalit (logo, artikkelikuvat tai -videot, taustamateriaalit ja tekstit, linkit) toimitetaan sähköpostitse osoitteeseen palvelupiste@karkimedia.fi.

Alueellisen natiivikampanjan aineisto tulee toimittaa viimeistään viikkoa ennen kampanjan alkua.

Valtakunnallisen peittonatiivin valmiin aineiston aikataulu on kaksi viikkoa ennen kampanjan alkua.

Jos aineistoa ei toimiteta ohjeiden mukaisesti tehtynä, se myöhästyy tai on teknisesti toimimaton tai sisällöllisesti arveluttava, Kärkimedia ei takaa kampanjan alkavan haluttuna ajankohtana. Kärkimedialla on myös oikeus poistaa se kokonaan sivustoilta.

Mikäli aineistoa joudutaan Kärkimedian toimesta muokkaamaan, veloitetaan asiakkaalta tehdystä työstä erillisen tuntilaskutuksen mukaan.

Aineistojen mukana toimitettavat tiedot:

  • Maininta siitä, mikä on otsikko
  • Maininta siitä, mikä on ingressiteksti
  • Maininta siitä, mitkä ovat juttuartikkelin mahdolliset väliotsikot ja mitkä ovat halutut kappalejaot
  • Maininta siitä, mikä on pääkuva
  • Selkeä ohjeistus haluttuihin sosiaalisen median linkityksiin (palvelun/kotisivun nimi ja url-osoite)

Huom! 

  • Kaikki lähetettävä aineisto tulee olla sellaista, jonka saa julkaista.
  • Älä lähetä liikaa materiaalia.
  • Lähetä ainoastaan ne kuvat ja videot, joita halutaan artikkelissa käytettävän.
  • Emme ota vastaan mainostajan omia mittaustägejä.

Palvelupiste

avoinna arkisin klo 8:00 – 16:00
Puh: 075 757 8550,
palvelupiste@karkimedia.fi

Käyntiosoite

Tammasaarenkatu 5
(Santa Maria -talo, 3. krs)
00180 Helsinki
Postiosoite:


Hae sivustolta