Kärkimedia tavoittaa lähes kaikki suomalaiset, huikeat 3,7 miljoonaa lukijaa viikoittain. 3 miljoonaa suomalaista lukee sanomalehden painettuna ja 2,2 miljoonaa digitaalisesti. Yhä useampi seuraa sanomalehtimedian sisältöjä sekä painettuna että digitaalisena. (KMT syksy 2017/kevät 2018).
460 000 suomalaista lukee Kärkimedian sanomalehtien näköislehtiä viikoittain. Tämä tarkoittaa 22% kasvua viime vuoteen verrattuna. Yksittäisillä lehdillä kasvu on ollut jopa 50%. Esimerkiksi Helsingin Sanomat on kasvattanut näköislehden lukijamääräänsä neljänneksellä.
Suomalaiset haluavat edelleen maksaa laadukkaasta sisällöstä ja 64%:lla suomalaisista on painetun sanomalehden tai digitaalisen sisällön tai näiden yhdistelmän maksettu tilaus.
Suomalaiset ovat kiinnostuneita sanomalehtimedian sisällöistä iästä riippumatta. Nuorissa alle 30-vuotiaissa tavoittavuus on jopa 71%. Yli 50-vuotiaissa lähes 90%. Sanomalehtimainontaan myös suhtaudutaan medioista positiivisimmin iästä riippumatta.
Kärkimedia tavoittaa päättäjät ylivoimaisesti parhaiten, viikkotavoittavuus on 89%. Se on reippaasti enemmän kuin kaupallisilla tv-kanavilla tai perinteisillä päättäjämedioilla. Päättäjät seuraavat sanomalehtimedian sisältöjä hyvin monipuolisesti, niin painettuna kuin digitaalisena.
”Sanomalehti tavoittaa ylivoimaisesti parhaiten suomalaiset. Suomalaiset ovat lukijakansaa. He lukevat sanomalehteä pitkin päivää, päätelaite vain vaihtelee päivän aikana. Kun mainostajalla on sanottavaa, kampanja sanomalehtimediassa aktivoi suomalaisia parhaiten, tutkitusti”, sanoo Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell.
”Kärkimedia tavoittaa suomalaiset niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti, pääkaupunkiseudulla ja maakunnissa. Paikallisuus on yksi Kärkimedian sanomalehtien tärkeimmistä vahvuuksista. Oma sanomalehti kertoo mitä meillä ja muualla tapahtuu, lähellä ja kaukana. Uskottavasti ja luotettavasti. Ihmisiä, uutisia, paikallisia tapahtumia ja itseä kiinnostavaa mainontaa”, toteaa Kärkimedian tutkimuspäällikkö Katri Åberg.
Lisätietoa antavat tutkimuspäällikkö katri.aberg@karkimedia.fi p .044-239 7924 ja toimitusjohtaja tom.jungell@karkimedia.fi p. 050-549 8180
Kärkimedialehti | Painettu lehti
päivätavoittavuus |
Painettu lehti
viikkotavoittavuus |
Digitaalinen
viikkotavoittavuus |
Kokonais-
viikkotavoittavuus |
Aamulehti | 220 000 | 311 000 | 418 000 | 607 000 |
Aamuposti | 30 000 | 50 000 | 35 000 | 72 000 |
Etelä-Saimaa | 48 000 | 70 000 | 40 000 | 90 000 |
Etelä-Suomen Sanomat | 87 000 | 117 000 | 166 000 | 235 000 |
Forssan Lehti | 22 000 | 32 000 | 10 000 | 35 000 |
Helsingin Sanomat | 673 000 | 1 039 000 | 1 452 000 | 1 881 000 |
Hufvudstadsbladet | 71 000 | 105 000 | 46 000 | 121 000 |
Hämeen Sanomat | 44 000 | 62 000 | 14 000 | 75 000 |
Iisalmen Sanomat | 25 000 | 38 000 | 13 000 | 46 000 |
Ilkka | 93 000 | 134 000 | 59 000 | 149 000 |
Itä-Häme | 20 000 | 25 000 | 12 000 | 34 000 |
Itä-Savo | 30 000 | 41 000 | 41 000 | 69 000 |
Kainuun Sanomat | 31 000 | 48 000 | 48 000 | 83 000 |
Kaleva | 128 000 | 189 000 | 265 000 | 361 000 |
Karjalainen | 76 000 | 105 000 | 102 000 | 174 000 |
Keski-Uusimaa | 32 000 | 51 000 | 42 000 | 81 000 |
Keskipohjanmaa | 46 000 | 72 000 | 57 000 | 106 000 |
Keskisuomalainen | 109 000 | 155 000 | 164 000 | 275 000 |
Kouvolan Sanomat | 48 000 | 68 000 | 66 000 | 102 000 |
Kymen Sanomat | 39 000 | 57 000 | 54 000 | 87 000 |
Lapin Kansa | 86 000 | 114 000 | 94 000 | 168 000 |
Länsi-Savo | 41 000 | 60 000 | 43 000 | 84 000 |
Länsi-Suomi | 28 000 | 40 000 | 70 000 | 80 000 |
Länsi-Uusimaa | 23 000 | 38 000 | 20 000 | 46 000 |
Pohjalainen | 45 000 | 72 000 | 55 000 | 103 000 |
Salon Seudun Sanomat | 40 000 | 57 000 | 30 000 | 78 000 |
Satakunnan Kansa | 96 000 | 131 000 | 105 000 | 186 000 |
Savon Sanomat | 107 000 | 156 000 | 177 000 | 276 000 |
Turun Sanomat | 162 000 | 232 000 | 205 000 | 352 000 |
Uusimaa | 25 000 | 45 000 | 34 000 | 71 000 |
Vasabladet | 44 000 | 59 000 | 73 000 | 98 000 |
Österbottens Tidning | 32 000 | 41 000 | 35 000 | 61 000 |
Kärkimedia | 2 253 000 | 2 954 000 | 2 232 000 | 3 691 000 |