Kansallinen Mediatutkimus uudistui vuonna 2019 vastaamaan lukijoiden muuttunutta mediankulutusta. Uuden tutkimusmallin mukaiset tulokset kertovat selvää viestiä elinvoimaisesta uutismediasta. Sanomalehti on vahva ja voimissaan, tämä selviää tänään julkaistusta uudesta Kansallisesta Mediatutkimuksesta.
Kärkimedian painetut lehdet ja digitaaliset sisällöt tavoittavat 88% suomalaisista, eli 3,8 miljoonaa lukijaa viikossa. Kärkimedian kokonaistavoittavuus nuorista alle 30-vuotiaista viikossa on 80 % ja yli 50-vuotiaista huikeat 91 % viikossa. Yksistään painetulla lehdellä (mukaan lukien näköislehdet) tavoitetaan 3,3 miljoonaa viikossa, digisisällöillä 2,4 miljoonaa.
”Sanomalehti on suomalaiselle tärkeä ja luotettava kumppani, kun taustoitetaan maailmaa lähellä ja kaukana, sanoo Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell. Sanomalehdellä on tärkeä rooli viestiä asioista myös paikallisella tasolla, mitä maailman tapahtumat tarkoittavat lukijan elämässä ja mitä omalla alueella tapahtuu. 95% suomalaisista saa sanomalehdistä tietoa paikallisista asioista. Tämä on heille tärkeää ja tarkoittaa, että lukijasuhde on erittäin vahva. Sanomalehtihän on ainoa oikeasti paikallinen media suomalaisille. Entistä enemmän tämä kumppanuus kulkee mukana pitkin päivää. Vaikka 81% suomalaisista on sitä mieltä, että painettu sanomalehti pitää jakaa aamulla, päivän aikana tietoja päivitetään sanomalehtien digisisältöjen kautta. Illalle voi painetusta lehdestä säästää jonkun taustoittavamman artikkelin tai reportaasin.”
Kärkimedian Insights-tiimin vetäjä Minna Haapala kertoo, että Kansallista Mediatutkimusta on uudistettu vastaamaan tämän päivän tarpeita monella tapaa. Mobiilioptimoitu nettilomake, lehden kokonaisbrändin (sekä painetun että digitaalisen) nostaminen etualalle lukemiskysymyksissä sekä yhden yhtenäisen datan mahdollistava datafuusio auttavat kuvaamaan lukijoiden mediakäyttäytymistä entistä paremmin.
Lisätietoja antavat Tom Jungell p. 050 549 8180 sekä Minna Haapala p. 040 444 5213