Paikallisessa koronauutisoinnissa oman alueen sanomalehti on lukijoille ykköstietolähde. Valtakunnallisessa uutisoinnissa sanomalehti on tärkein media Ylen tv-kanavien ohella.
Kärkimedia tutki korona-ajan vaikutuksia lukijoiden asenteisiin, kulutuskäyttäytymiseen ja tulevaisuuden suunnitelmiin elokuussa 2020. Kysely tehtiin Kärkimedian lukijayhteisössä ja vastaajia oli 2774 valtakunnallisesti.
Lukijayhteisön jäsenille tärkeimmät mediat koronauutisoinnin seurannassa valtakunnallisella ja globaalilla tasolla ovat sanomalehdet ja niiden verkkosivut (80 %) sekä Ylen tv-kanavat ja verkkosivut (80 %).
Kun taas seurataan koronatilanteen kehitystä omalla paikkakunnalla, on oman alueen sanomalehti ylivoimaisesti tärkein (83 %) ja Ylen kanavat kakkossijalla (43 %).
Vaikka 68 % vastaajista kertoo, että suunnitelmat loppuvuodelle 2020 ovat muuttuneet, valtaosalla taloudellinen tilanne ei kuitenkaan ole muuttunut vuoden takaiseen verrattuna.
80 % kertoo, että rahaa on käytettävissä saman verran tai enemmän kuin aiemmin. Vain 18 %:lla rahaa on vähemmän kuin vuosi sitten.
Yli puolet vastaajista on tehnyt poikkeusaikana ostoksia samalla tavalla kuin aiemmin. 34 % kertoo nyt suosivansa entistä enemmän kotimaisia tuotteita ja palveluita ja 32 % paikallisia yrityksiä ja tuottajia.
Verkko-ostaminen on odotetusti kasvattanut suosiotaan. 28 % on ostanut tuotteita verkosta aiempaa enemmän ja lähes puolet vastaajista kertoo ostavansa verkosta tulevaisuudessakin.
Uudenlaiset palvelut, kuten ravintola-annosten ja elintarvikkeiden kotiinkuljetus-/noutopalvelut, erilaiset suoratoistopalvelut ja konserttien ”livestreamit”, ovat saamassa jalansijaa erityisesti alle 45-vuotiaiden lukijoiden keskuudessa.
Loppuvuoden ostoaikeissa esiin nousevat muun muassa kotimaan matkat (matkustusrajoitusten puitteissa) ja remontointi. Säästämisen ja sijoittamisen tuotteet ja asunnon vaihto korostuvat alle 45-vuotiaiden ikäryhmässä.
Vastaajien tuntemukset pitkään jatkuneen poikkeustilan aikana vaihtelevat. Pääosin usko tulevaan on kuitenkin yllättävän vahva. 62 % vastaajista suunnittelee luottavaisin mielin tulevaa, vaikkakin kevään rajoitustoimien toistumista pelätään. Sanomalehden lukijat ovat vastuullisia: 80 % haluaa kantaa omalta osalta vastuuta yhteisön hyvinvoinnista ja yli puolet on valmis auttamaan muita konkreettisin teoin. Avoimissa vastauksissa nousee selkeästi esiin toive siitä, että kaikki toimisivat annettujen ohjeiden ja suositusten mukaisesti.
Poikkeustilanne on luonnollisesti saanut ihmiset pohtimaan arvojaan ja omaa elämäänsä. 82% haluaa keskittyä itselle tärkeisiin asioihin elämässä ja 64 % kertoo arvostavansa kaikkea sitä mitä elämässä jo on. Loppuvuoteen lukijat suuntaavat luottavaisin ajatuksin. ”Hyvällä ja turvallisella mielellä. Elämä jatkuu, ehkä hieman toisenlaisilla mausteilla.”
Kysy lisää Kärkimedian Insightista Minna Haapalalta, minna.haapala@karkimedia.fi p. 040 555 5213 tai omalta yhteyshenkilöltäsi.
Kärkimedia on 31 alueensa suurimman sanomalehden yhdessä omistama myynti- ja markkinointiorganisaatio. Tehtävämme on myydä, markkinoida ja kehittää monikanavaista sanomalehtimediaa. Kärkimedia tavoittaa viikoittain 3,8 miljoonaa suomalaista kuluttajaa ja päättäjää!