Sanomalehti on ylivoimaisesti suurin mainosmedia Suomessa.
Mediamainonnan määrä kasvoi viime vuonna 2,3 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna. Kantar TNS Oy:n mediaseurannan tietojen mukaan mainontaan käytettiin 1 246 miljoonaa euroa vuonna 2018.
Sanomalehtien osuus on yli 30 prosenttia koko mediamainonnan määrästä, kun mukana on painetun ja digitaalisen mediamainonnan osuudet sanomalehteen panostetusta mainonnasta.
Suomessa joka kolmas mainoseuro käytetään mainostamiseen sanomalehdessä.
Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell muistuttaa suomalaisten olevan sanomalehtikansaa.
”Printin kuolemasta on voihkittu joitakin vuosia. Viime vuoden panostustiedot osoittavat, että tilanne ei todellakaan ole tämän suuntainen. Sanomalehdet ovat vieläkin selkeästi suurin mediaryhmä Suomessa. Sanomalehti monikanavaisena on tuottava mediavalinta markkinoijalle”, Tom Jungell sanoo.
Kärkimedian tutkimuspäällikkö Katri Åbergin mukaan viime viikon uutinen sanomalehden asemasta suurimpana mainosmediana kertoo, että sanomalehden sisältö kiinnostaa – ainoastaan lukemisen tavat muuttuvat.
”Lehti luetaan heti aamulla printtinä ja näköislehtenä, ja sanomalehden jatkuvasti päivittyvään uutisvirtaan palataan pitkin päivää niin mobiilisti kuin deskarillakin. On erittäin hyvä, että mediamainonnan mittaus kehittyy median käytön mukaisesti ja mediaryhmiin sisällytetään niihin liittyvät digipanostukset”, Katri Åberg toteaa.
Kärkimedia on 32 alueensa suurimman sanomalehden yhdessä omistama myynti- ja markkinointiorganisaatio, joka edustaa 32 sanomalehteä, 32 verkko- ja mobiilisivustoa sekä 19 digilehteä.