Uusimman KMT-mittauksen mukaan Kärkimedian painetut lehdet ja digitaaliset sisällöt tavoittavat 84% suomalaisista, eli 3 745 000 lukijaa viikossa. Painetut ja näköislehdet tavoittavat 68% suomalaisista viikossa, eli 3 030 000 lukijaa. Digitaalisena Kärkimedian sanomalehtiä lukee 2,2 miljoonaa suomalaista.
Näköislehtien viikkolukeminen on kasvanut 22% vuoden takaisesta mittauksesta (KMT 2016). Päivätasolla kasvu on jopa 31%.
Kärkimedia on Suomen paikallisin media
”Oman paikkakunnan sanomalehti on lukijoilleen ainutlaatuisen tärkeä ja läheinen. Se kertoo mitä meillä ja muualla tapahtuu, lähellä ja kaukana. Oman kotiseudun asioista lukee tälläkin viikolla 3,7 miljoonaa suomalaista. Sanomalehden lukijat ovat sitoutuneita lehteensä, mainontaa myöten. Sanomalehtimedia on myös säilyttänyt vakaan asemansa Suomen suurimpana mainosvälineenä, joka omalta osaltaan todistaa mediaryhmän tehoa”, kertoo Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell.
Valtaosa suomalaisista lukee sanomalehtensä painettuna (71%), mobiililla lukeminen on kasvussa (47%)
”Tuttu sanomalehti kulkee näköislehtenä mobiilisti aina mukana. Kiireinen lukija pystyy nauttimaan lehdestään päivän mittaan ja siihen on helppo palata. Lukijoissa korostuvat aktiivisesti työelämässä olevat ostovoimaiset suomalaiset, sanoo Kärkimedian tutkimuspäällikkö Katri Åberg.
79 % suomalaisista suhtautuu myönteisesti sanomalehtimainontaan
Myös painettujen medioiden sähköisten versioiden mainontaan suhtaudutaan positiivisemmin kuin muiden sähköisten medioiden mainontaan sosiaalinen media mukaan lukien.
8 Kärkimedian sanomalehteä nosti painetun lehden ja näköislehden viikkolukijamääräänsä edelliseen mittaukseen verrattuna (KMT S16/K17): Aamulehti, Helsingin Sanomat, Ilkka, Länsi-Savo, Pohjalainen, Salon Seudun Sanomat, Uusimaa ja Vasabladet.
Lisäksi Kärkimedian tavoittavuutta kasvattavat ES Keskiviikko (Etelä-Saimaa ),KS Keskiviikko (Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat), LS Keskiviikko (Länsi-Savo), Metro (HS),Moro (AL), Porilaine (SK), TS Kaupunki (TS) ja Kale (Kaleva).
Lisätietoa antavat katri.aberg@karkimedia.fi p.044-239 7924 ja tom.jungell@karkimedia.fi p. 050-549 8180
Lehti | Painettu lehti ml. näköislehti, päivä | Painettu lehti ml.
näköislehti, viikko |
Digi,
viikko |
Kokonais-
tavoittavuus, viikko |
Aamulehti | 214 000 | 306 000 | 445 000 | 617 000 |
Aamuposti | 35 000 | 55 000 | 35 000 | 76 000 |
Etelä-Saimaa | 49 000 | 73 000 | 41 000 | 92 000 |
Etelä-Suomen Sanomat | 88 000 | 120 000 | 168000 | 241000 |
Forssan Lehti | 23 000 | 31 000 | 9 000 | 32 000 |
Helsingin Sanomat | 688 000 | 1 061 000 | 1476000 | 1 958 000 |
Hufvudstadsbladet | 71 000 | 110 000 | 46 000 | 134 000 |
Hämeen Sanomat | 48 000 | 65 000 | 13 000 | 80 000 |
Iisalmen Sanomat | 27 000 | 41 000 | 16 000 | 49 000 |
Ilkka | 96 000 | 137 000 | 72 000 | 163 000 |
Itä-Häme | 20 000 | 28 000 | 12 000 | 35 000 |
Itä-Savo | 32 000 | 46 000 | 44 000 | 72 000 |
Kainuun Sanomat | 35 000 | 51 000 | 51 000 | 82 000 |
Kaleva | 133 000 | 191 000 | 256 000 | 363 000 |
Karjalainen | 78 000 | 109 000 | 102 000 | 177 000 |
Keski-Uusimaa | 32 000 | 53 000 | 36 000 | 81 000 |
Keskipohjanmaa | 47 000 | 72 000 | 49 000 | 104 000 |
Keskisuomalainen | 115 000 | 165 000 | 168 000 | 272 000 |
Kouvolan Sanomat | 47 000 | 69 000 | 68 000 | 104 000 |
Kymen Sanomat | 41 000 | 60 000 | 56 000 | 92 000 |
Lapin Kansa | 93 000 | 124 000 | 90 000 | 177 000 |
Länsi-Savo | 46 000 | 67 000 | 48 000 | 95 000 |
Länsi-Suomi | 28 000 | 42 000 | 65000 | 81000 |
Länsi-Uusimaa | 23 000 | 39 000 | 19 000 | 58 000 |
Pohjalainen | 46 000 | 76 000 | 60 000 | 108 000 |
Salon Seudun Sanomat | 42 000 | 61 000 | 34 000 | 80 000 |
Satakunnan Kansa | 97 000 | 135 000 | 113 000 | 195 000 |
Savon Sanomat | 114 000 | 168 000 | 178 000 | 276 000 |
Turun Sanomat | 171 000 | 241 000 | 213 000 | 363 000 |
Uusimaa | 26 000 | 47 000 | 33 000 | 78 000 |
Vasabladet | 43 000 | 58 000 | 70000 | 93000 |
Österbottens Tidning | 32 000 | 43 000 | 34 000 | 59 000 |
Kärkimedia | 2 314 000 | 3 030 000 | 2 251 000 | 3 745 000 |