Kärkimedian kokonaistavoittavuus on kasvanut

Uudet Kansallisen Mediatutkimuksen tulokset on julkaistu. Tulosten mukaan mukaan Kärkimedia-lehtien kokonaistavoittavuus on kasvanut. Yhden päivän aikana Kärkimedian medioilla tavoitetaan 3,1 miljoonaa suomalaista, mikä osoittaa kotimaisen uutismedian vahvan aseman suomalaisten keskuudessa.

Erityisesti digilukemisen kasvu on ollut huomattavaa. Digin päivätavoittavuus on edelliseen mittaukseen verrattuna kasvanut 7,4 prosenttiyksikköä, viikkotavoittavuus lähes 4 prosenttiyksikköä. Kärkimedia-lehtien digiviikkotavoittavuus on tällä hetkellä 3 miljoonaa.

Sanomalehden lukeminen on olennainen osa suomalaisten arkea, ja omaan lehteen luotetaan. Ajankohtaisen tiedon tarve ohjaa yhä useampia sanomalehtien digisisältöjen pariin, jotka tavoittavat tehokkaasti eri taustoista ja ikäryhmistä riippumatta. Esimerkiksi alle 25-vuotiaat ja 55–64-vuotiaat tavoitetaan viikoittain yhtä hyvin Kärkimedian lehtien digitaalisilla kanavilla.

Kärkimedian Insights and Planning Director Minna Haapala kommentoi tuloksia: ”Ilahduttavaa on erityisesti päivätavoittavuuden kasvu näköislehtien, digin ja kokonaistavoittavuuden osalta. Lukuväline tai -alusta voi vaihdella päivän aikana, sisältö ratkaisee. Sanomalehdet tarjoavat ihmisille ajankohtaista tietoa sekä syvällisempiä taustoja, mikä kannustaa ihmisiä hakeutumaan lehtien pariin säännöllisesti. 86% suomalaisista kokee sanomalehden tarjoavan uutisten lisäksi mielenkiintoisia juttuja eri teemoista ja ihmisistä”.

Kotimaiset sanomalehdet ovat keskeisiä paikallisen tiedon tuottajia, peräti 92% suomalaisen mielestä sanomalehdistä saa tietoa paikallisista asioista ja tapahtumista. Kärkimedian sanomalehdillä tavoitetaan tehokkaasti koko Suomi ja sen eri markkina-alueet. Esimerkiksi Österbottens Tidning tavoittaa päivässä 92% Kokkola-Pietarsaaren ruotsinkielisestä väestöstä, ja Kouvolan Sanomat alueen väestöstä 87% viikossa.

”On hienoa, että lukijat sekä mainostajat pitävät kotimaista uutismediaa merkityksellisenä ja itselleen tärkeänä. Kotimainen uutismedia tuo lisäarvoa yhteiskunnalliseen keskusteluun luotettavan journalismin kautta, tästä olemme ylpeitä Kärkimediassa”, toteaa Kärkimedian toimitusjohtaja Juuso Liljeroos.

Päivän aikana Kärkimedia-paketilla tavoitetaan nopeasti ja tehokkaasti suuri joukko suomalaisia. Painetulla lehdellä on oma selkeä roolinsa mediakentässä. Jopa 2 miljoonaa suomalaista haluaa lukea sanomalehtensä painettuna. Näköislehti on vakiinnuttanut asemansa painetun lehden digitaalisena versiona, jonka lukutapaa sekä ominaisuuksia pidetään hyvin samankaltaisina printtilehden kanssa. Mainontaan painetussa lehdessä suhtaudutaan medioista myönteisimmin. Yhdessä vahvan tavoittavuuden kanssa, tämä tarjoaa mainostajalle erinomaisen mahdollisuuden vaikuttavaan markkinointiin.

Kysy lisää minna.haapala@karkimedia.fi p. 040 555 5213

 

Kärkimedia on markkina-alueidensa suurimpien sanomalehtien yhdessä omistama myynti- ja markkinointiorganisaatio. Kärkimedian tehtävä on myydä, markkinoida ja kehittää koko sanomalehtimediaa.