Uudet Kansallisen Mediatutkimuksen tulokset on julkaistu. Tutkimuksesta saadaan nyt ensimmäistä kertaa tuotettua digitaalisten kanavien päivätavoittavuudet kaikille Kärkimedia-lehdille. Kärkimedia-paketin kokonaistavoittavuus päivässä on 2,8 miljoonaa. Painetulla lehdellä tavoitetaan 2,1 miljoonaa ja digitaalisilla kanavilla 1,5 miljoonaa suomalaista yhdessä päivässä. Kärkimedia-paketti tavoittaa nopeasti ja tehokkaasti.
Viikon aikana Kärkimedia tavoittaa 3,7 miljoonaa suomalaista. Suuri osa lukijoista, 40%, lukee viikon aikana sekä painettua että digitaalista sisältöä, pelkkää painettua 34% ja pelkkää digitaalista 26%.
Painettujen lehtien lukuaika on korkealla tasolla; laadukkaaseen sisältöön keskitytään ja se kiinnostaa lukijoita. Myös mainontaan sanomalehdessä suhtaudutaan myönteisesti (61%). Yli puolet väestöstä on sitä mieltä, että sanomalehdissä on kiinnostavia mainoksia. Tärkeäksi koettu media on vahvasti arjessa mukana. Se antaa ideoita lähteä liikkeelle, ostoksille ja tapahtumiin (61%) ja antaa taustatukea myös ostopäätöksiin ja ostopaikan valintaan (59%).
Kansallisessa Mediatutkimuksessa on kartoitettu tällä kertaa myös esim. kulutusasenteita ja verkko-ostamista. Erityisesti painetun lehden lukijat suosivat kotimaisia tuotteita ja paikallisia yrityksiä. Heille myös laatu on hintaa tärkeämpi, samoin vastuullisuus. Digilukijat ovat aktiivisia verkko-ostajia, 83% heistä eli noin kaksi miljoonaa suomalaista on ostanut verkosta joko kotimaisilta tai ulkomaisilta yrityksiltä. Eniten on ostettu vaatteita ja jalkineita, mutta myös elektroniikkaa, urheiluvaatteita ja -välineitä. Ruokaa tai päivittäistavaroita on ostanut 23 %.
”Sanomalehdillä on merkittävä rooli suomalaisten arjessa. Päivittäin sanomalehden luotettavan sisällön parissa aikaa viettää lähes kolme miljoonaa suomalaista. Sanomalehti taustoittaa paikallisia, kotimaan ja maailman uutisia ja tapahtumia; kerää yhteen sen, mikä on tärkeää juuri nyt. Tässä ympäristössä on myös mainostajan hyvä olla läsnä. Ja varsinkin kun mainontaan sanomalehdissä suhtaudutaan hyvin positiivisesti,” kommentoi toimitusjohtaja Tom Jungell Kärkimediasta.
Kysy lisää Kärkimedian Insightista minna.haapala@karkimedia.fi p. 040 555 5213