Lataa yli 30-sivuinen tutkimus tästä
Suomalaiset suhtautuvat tulevaisuuteen luottavaisesti ja odottavat normaalia, rajoituksista vapaata elämää matkoineen ja tapahtumineen. Taloudellinen tilanne on valtaosalla hyvä, verkko-ostaminen sekä verkon kautta ostettavat palvelut ovat yleistyneet. Paikallinen sanomalehti on lukijoille tärkeä ja sitä luetaan yhä monipuolisemmin painettuna ja digitaalisena
Kärkimedia tutki korona-ajan vaikutuksia asenteisiin, mediankäyttöön, kulutuskäyttäytymiseen ja tulevaisuuden suunnitelmiin syyskuussa 2021. Kysely tehtiin Kärkimedian lukijayhteisössä ja Kärkimedia-lehtien verkkosivuilla. Vastaajia oli yhteensä 4962 valtakunnallisesti. Osittain vastaava kysely tehtiin huhtikuussa 2021 ja elokuussa 2020.
Sanomalehti, painettuna tai digitaalisena, on edelleen lukijoille selvästi tärkein media paikallisen (86 %) ja valtakunnallisen sekä globaalin (83 %) koronauutisoinnin seuraamisessa. Seuraavaksi tärkein media on Ylen tv-kanavat ja verkkosivustot.
Tutkimuksessa esillä esimerkiksi:
• Sanomalehteä pidetään tärkeänä sen paikallisuuden ja monipuolisen, syventävän sisällön vuoksi.
• Poikkeusaika on korostanut sanomalehden merkitystä lukijan arjessa.
• Sanomalehden digitaalisissa kanavissa vieraillaan usein, joka kolmas palaa myös painetun lehden pariin uudelleen.
• Huolestuneisuus ja halu vältellä ihmisiä on vähentynyt. Sen sijaan luottamus tulevaan on vahvistunut.
• Elämänarvot ja tottumukset ovat muuttuneet, nyt ollaan vähempään tyytyväisiä.
• Taloudellinen tilanne on valtaosalla hyvä, hankintasuunnitelmissa koti- ja ulkomaan matkat
• Verkko-ostaminen on arkipäiväistynyt.
Kysy lisää Insight Strategist miia.holm@karkimedia.fi
p. 041 540 5664