Kotimainen media on suomalaisille merkityksellinen.
Kärkimedia toteutti Kotimainen media -tutkimuksen syyskuussa 2024 omassa lukijayhteisössään sekä lehtien verkkosivustoilla. Kokonaisvastaajamäärä oli 6 208.
Tuoreen tutkimuksen mukaan 78 prosenttia vastanneista pitää tärkeänä sitä, että media, jonka parissa viettää aikaa on kotimainen. Median kotimaisuuden merkitys korostuu vanhemmilla ikäluokilla ja naisilla ylipäätään. Silti myös nuorista, alle 35-vuotiaista miehistä, sitä pitää tärkeänä reilusti yli puolet.
Odotukset kotimaisen median suhteen ovat korkealla
Luotettavuus tekee sanomalehdestä ensisijaisen lähteen merkittävien uutisten seuraamiseen. Sanomalehtiä pidetään vastuullisina medioina, jotka tarjoavat tarkistettua, faktoihin perustuvaa, todenperäistä tietoa.
”Kotimaisuuteen liittyy vahva odotus luotettavasta, korkeatasoisesta journalismista ja puolueettomasta uutisoinnista”, Insight and Planning Director Minna Haapala Kärkimediasta sanoo.
Jopa 94 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä sitä, että meillä on kotimainen uutismedia, joka toimii sananvapauden ja demokratian puolesta.
”Sanomalehdillä on tärkeä rooli toimia myös oman alueensa äänenä ja tuoda esille paikallisia asioita, päätöksentekoa ja tapahtumia, joita valtakunnalliset mediat eivät aina huomioi”, Haapala kuvailee.
Kotimaista mediaa ajatellaan myös kotimaisen työn kautta
Itsenäisyyspäivän kynnyksellä torstaina 5.12. vietetään kymmenettä kertaa Suomalaisen Työn Valitse työtä Suomeen -päivää. Myös tutkimukseen vastanneille kotimaisella työllä on suuri merkitys.
Useat vastaajat haluavat tukea paikallista journalismia, jotta työtä ja osaamista säilyy omalla paikkakunnalla. Vastaajista 68 prosenttia on sitä mieltä, että mainostajien tulisi käyttää ennen kaikkea medioita, jotka työllistävät suomalaisia.
”Kun mainonnan investoinnit jäävät Suomeen, varmistetaan mediataloissa työpaikat ja niiden myötä laadukas journalismi jatkossakin”, Kärkimedian toimitusjohtaja Juuso Liljeroos sanoo.
Kotimainen media on mainostajalle toimiva ja vastuullinen valinta
Uutismediat ovat tavoittava, vaikuttava ja varteenotettava mainonnan kanava. Kotimainen media -tutkimuksen mukaan monille tilaajille sanomalehti on tärkeä paikallisten tarjousten ja mainosten lähde. Alueellisten yritysten mainokset ja tarjoukset tuovat lukijoille lisäarvoa.
Kärkimedian brändijohtaja Kati Mélart toteaa, että uusin tutkimus vahvisti jälleen sanomalehtimedian vaikuttavuutta.
”Kotimainen sanomalehtimedia on mainostajalle myös vastuullinen valinta. Mainonta toimii tutkitusti tehokkaasti laadukkaassa kotimaisessa uutismediaympäristössä”, Mélart toteaa.
Kärkimedia on 32 sanomalehden, valtakunnallisten ja maakuntalehtien, yhdessä omistama myynti- ja markkinointiorganisaatio.
Lue lisää Kotimaisen median merkityksestä
Lisätiedot:
Insight and Planning Director, Minna Haapala, p. 040 555 5213