Eduskuntavaalit lähestyvät, vaalipäivä on 2.4. Sanomalehden lukijat ovat erittäin aktiivisia äänestäjiä, jopa 90% lukijoista aikoo äänestää eduskuntavaaleissa. 67 % äänestävistä aikoo äänestää ennakkoon 22.–28.3.2023. 80% äänestävistä miettii vielä, ketä ehdokasta ja mitä puoluetta äänestää. Suurin osa äänestäjistä valitseekin oman ehdokkaansa vasta vaaleja edeltävällä viikolla. Nyt on otollinen hetki vaikuttaa!
Sanomalehdistä haetaan eniten tukea eduskuntavaalien äänestyspäätöksiin. Neljännes lukee sanomalehteä normaalia aktiivisemmin ja huolellisemmin vaalien alla. Tämä korostuu nuoremmissa ikäryhmissä, joilla oma puoluekanta tai ehdokas ei ole vielä selvillä.
Suomalaisten mielestä sanomalehti on luotettavin media ja kotimaan politiikan tärkein viestintäkanava. Sanomalehtien vahva asema luotettavuudessa ja asiantuntevuudessa on merkityksellistä erityisesti, kun puhutaan sellaisista äänestäjille tärkeistä asioista kuten sosiaali- ja terveyspalvelut, talous ja turvallisuuspolitiikka. Kotimaan politiikan uutisia seurataan mediosta eniten sanomalehdistä.
Sanomalehdissä olevaa vaalimainontaa pidetään hyödyllisimpänä.
Vaalimainonnan hyödyllisyys eri kanavissa:
- 59% vastaajista pitää vaalimainontaa sanomalehdissä hyödyllisenä.
- 48% televisiossa
- 35% kotiin jaettavissa mainoksissa
- 35% ilmaisjakelulehdissä
- 33% sosiaalisessa mediassa
Tutustu Kärkimedian vaalitutkimukseen linkistä:
https://www.karkimedia.fi/wp-content/uploads/2023/02/KM-vaalitutkimus-2023.pdf
Kärkimedialehtien vaalitutkimus tammikuu 2023 .
Uutismedian liitto / Vaalitutkimus. Tuhat suomalaista. Tammikuu 2023