Mediamainonnan määrä kasvoi viime vuonna 4,1 % edelliseen vuoteen verrattuna. Kantar TNS Oy:n mediaseurannan tietojen mukaan mainontaan käytettiin yhteensä 1 328 miljoonaa euroa vuonna 2022. Sanomalehti on edellisten vuosien tapaan suurin mainosmedia Suomessa. Sanomalehtien osuus on 24% koko mediamainonnan määrästä. Mukana on painetun ja digin osuudet sanomalehteen panostetusta mainonnasta.
Kärkimedian Lukijatutkimus 2022 mukaan Kärkimedian medioita seurataan hyvin monikanavaisesti. Verkkosivuilla on eniten lukijoita, 69% lukee sivustoa tai sovellusta. 66% lukee lehden painettuna tai näköislehtenä (painettu lehti 48%, näköislehti 32%).
Yhä useampi Kärkimedia-lehti on monen mainoskoon osalta automaattisesti monikanavainen, mainokseen painetussa lehdessä kuuluu tietty määrä digikontakteja.
Printti ja digi toimivat tehokkaasti rinnakkain. Mainonta sanomalehtimediassa tutkitusti aktivoi, vaikuttaa myyntiin ja kampanjan kokonaistehokkuuteen.
Mediamainonnan määrä 2022 / Mediaryhmien osuudet
Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä eri media-alan liittojen ja medioiden kanssa.
Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja.
Lisätietoja: Insight and Planning Director Minna Haapala / minna haapala@karkimedia.fi p. 040 555 5213