Useat Kärkimedian sanomalehdet kasvattivat lukijamääriään

7 Kärkimedian sanomalehteä nosti painetun lehden* lukijamääräänsä edelliseen mittaukseen verrattuna (KMT 2016). Valtaosa muista sanomalehdistä säilytti lukijamääränsä.

Kärkimedialehtien painetut ja digitaaliset sisällöt tavoittavat 85% suomalaisista eli 3 793 000 lukijaa viikossa. Kärkimedian painetut- ja näköislehdet yhdessä tavoittavat 69% suomalaisista eli 3 090 000 lukijaa viikossa.

Kärkimedian sanomalehdet ovat selkeitä markkinajohtajia omilla alueillaan. Myös mainosvälineenä sanomalehti on Suomen suurin. Oman alueen sanomalehti koetaan tärkeäksi ja läheiseksi. Sanomalehtien kärkiasema luotettavimpana mediana on vain vahvistunut kaikissa ikäryhmissä.

”Luvut kertovat jälleen sanomalehden vahvasta asemasta suomalaisten keskuudessa ja osoittavat miten tärkeä paikallinen sanomalehti on lukijoille. Kun muuttuvassa maailmassa on paljon keskustelua valeuutisista ja niiden vaikutuksista yhteiskuntaan, korostuu paikallisen sanomalehden rooli selkeästi luotettavimpana uutismediana markkinoilla. Tämä tietenkin entisestään vahvistaa sanomalehden tuloksellisuutta markkinointikanavana kun mainontaa vastaanotetaan mieluiten kaikista medioista juuri sanomalehdessä”, sanoo Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell.

”Oman kotipaikkakunnan uutiset ja tapahtumat kiinnostavat. Sanomalehteä pidetään niin tärkeänä, että sen sisällöistä halutaan maksaa. 67 prosentille suomalaisista sanomalehti tulee maksettuna tilauksena kotiin. Lehti luetaan joko painettuna tai digitaalisesti”, täydentää Kärkimedian tutkimuspäällikkö Katri Åberg.

Näköislehtien lukijamäärät kasvavat voimakkaasti. Kärkimedia tavoittaa 378 000 näköislehden lukijaa.Yksittäisten lehtien lukijamäärä on kasvanut edelliseen mittaukseen verrattuna  parhaimmillaan 21 000 (12%) viikossa, päivätasolla jopa 16 000 (16 %).

Näköislehden lukijat täydentävät hyvin painetun lehden lukijakuntaa: lukijoissa korostuu 40-60 -vuotiaat keskimääräistä paremmin ansaitsevat, eri päätelaitteita sujuvasti käyttävät ostohaluiset ja aktiiviset kuluttajat.

Lisäksi Kärkimedian tavoittavuutta kasvattavat HS Metro, Moro, Porilaine, Kale, TS Kaupunki ja Kotkan, Kouvolan ja Lappeenrannan Keskiviikko lehdet.

Lisätietoa antavat katri.aberg@karkimedia.fi  p.044-239 7924 ja  tom.jungell@karkimedia.fi p. 050-549 8180

Lehti

 

Painettu lehti*,

päivätavoittavuus

 

Painettu lehti*,

viikkotavoittavuus

 

Painettu lehti ja digitaalinen sisältö

viikkotavoittavuus

Aamulehti 217 000 304 000 620 000
Aamuposti 37 000 57 000 77 000
Etelä-Saimaa 54 000 78 000 97 000
Etelä-Suomen Sanomat 88 000 121 000 224 000
Forssan Lehti  (ei kalibroitu) 24 000 35 000 35 000
Helsingin Sanomat 679 000 1 046 000 1 904 000
Hufvudstadsbladet 70 000 116 000 153 000
Hämeen Sanomat  (ei kalibroitu) 50 000 71 000 84 000
Iisalmen Sanomat 26 000 41 000 53 000
Ilkka 97 000 134 000 173 000
Itä-Häme 20 000 28 000 34 000
Itä-Savo 34 000 49 000 73 000
Kainuun Sanomat 39 000 55 000 87 000
Kaleva 140 000 199 000 372 000
Karjalainen 84 000 115 000 180 000
Keskipohjanmaa 51 000 74 000 78 000
Keskisuomalainen 123 000 178 000 279 000
Keski-Uusimaa 33 000 55 000 82 000
Kouvolan Sanomat 49 000 72 000 102 000
Kymen Sanomat 43 000 65 000 94 000
Lapin Kansa (sis. Pohjolan Sanomat) 95 000 131 000 177 000
Länsi-Savo 47 000 66 000 101 000
Länsi-Suomi 28 000 42 000 80 000
Länsi-Uusimaa 25 000 40 000 55 000
Pohjalainen 48 000 73 000 105 000
Salon Seudun Sanomat 42 000 58 000 79 000
Satakunnan Kansa 101 000 142 000 199 000
Savon Sanomat 113 000 168 000 281 000
Turun Sanomat 176 000 245 000 361 000
Uusimaa 24 000 40 000 65 000
Vasabladet  39 000 55 000 87 000
Österbottens Tidning 32 000 44 000 58 000
Kärkimedia 2 353 000 3 090 000 3 793 000

 

*sisältää näköislehtien lukijat

Kärkimedian ja Lapin Kansan kokonaistavoittavuus on laskettu liian vähäiseksi. Digiluvuissa ei ole virheellisesti huomioitu Pohjolan Sanomien lukua.