7 Kärkimedian sanomalehteä nosti painetun lehden* lukijamääräänsä edelliseen mittaukseen verrattuna (KMT 2016). Valtaosa muista sanomalehdistä säilytti lukijamääränsä.
Kärkimedialehtien painetut ja digitaaliset sisällöt tavoittavat 85% suomalaisista eli 3 793 000 lukijaa viikossa. Kärkimedian painetut- ja näköislehdet yhdessä tavoittavat 69% suomalaisista eli 3 090 000 lukijaa viikossa.
Kärkimedian sanomalehdet ovat selkeitä markkinajohtajia omilla alueillaan. Myös mainosvälineenä sanomalehti on Suomen suurin. Oman alueen sanomalehti koetaan tärkeäksi ja läheiseksi. Sanomalehtien kärkiasema luotettavimpana mediana on vain vahvistunut kaikissa ikäryhmissä.
”Luvut kertovat jälleen sanomalehden vahvasta asemasta suomalaisten keskuudessa ja osoittavat miten tärkeä paikallinen sanomalehti on lukijoille. Kun muuttuvassa maailmassa on paljon keskustelua valeuutisista ja niiden vaikutuksista yhteiskuntaan, korostuu paikallisen sanomalehden rooli selkeästi luotettavimpana uutismediana markkinoilla. Tämä tietenkin entisestään vahvistaa sanomalehden tuloksellisuutta markkinointikanavana kun mainontaa vastaanotetaan mieluiten kaikista medioista juuri sanomalehdessä”, sanoo Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell.
”Oman kotipaikkakunnan uutiset ja tapahtumat kiinnostavat. Sanomalehteä pidetään niin tärkeänä, että sen sisällöistä halutaan maksaa. 67 prosentille suomalaisista sanomalehti tulee maksettuna tilauksena kotiin. Lehti luetaan joko painettuna tai digitaalisesti”, täydentää Kärkimedian tutkimuspäällikkö Katri Åberg.
Näköislehtien lukijamäärät kasvavat voimakkaasti. Kärkimedia tavoittaa 378 000 näköislehden lukijaa.Yksittäisten lehtien lukijamäärä on kasvanut edelliseen mittaukseen verrattuna parhaimmillaan 21 000 (12%) viikossa, päivätasolla jopa 16 000 (16 %).
Näköislehden lukijat täydentävät hyvin painetun lehden lukijakuntaa: lukijoissa korostuu 40-60 -vuotiaat keskimääräistä paremmin ansaitsevat, eri päätelaitteita sujuvasti käyttävät ostohaluiset ja aktiiviset kuluttajat.
Lisäksi Kärkimedian tavoittavuutta kasvattavat HS Metro, Moro, Porilaine, Kale, TS Kaupunki ja Kotkan, Kouvolan ja Lappeenrannan Keskiviikko lehdet.
Lisätietoa antavat katri.aberg@karkimedia.fi p.044-239 7924 ja tom.jungell@karkimedia.fi p. 050-549 8180
Lehti
|
Painettu lehti*,
päivätavoittavuus
|
Painettu lehti*,
viikkotavoittavuus
|
Painettu lehti ja digitaalinen sisältö
viikkotavoittavuus |
Aamulehti | 217 000 | 304 000 | 620 000 |
Aamuposti | 37 000 | 57 000 | 77 000 |
Etelä-Saimaa | 54 000 | 78 000 | 97 000 |
Etelä-Suomen Sanomat | 88 000 | 121 000 | 224 000 |
Forssan Lehti (ei kalibroitu) | 24 000 | 35 000 | 35 000 |
Helsingin Sanomat | 679 000 | 1 046 000 | 1 904 000 |
Hufvudstadsbladet | 70 000 | 116 000 | 153 000 |
Hämeen Sanomat (ei kalibroitu) | 50 000 | 71 000 | 84 000 |
Iisalmen Sanomat | 26 000 | 41 000 | 53 000 |
Ilkka | 97 000 | 134 000 | 173 000 |
Itä-Häme | 20 000 | 28 000 | 34 000 |
Itä-Savo | 34 000 | 49 000 | 73 000 |
Kainuun Sanomat | 39 000 | 55 000 | 87 000 |
Kaleva | 140 000 | 199 000 | 372 000 |
Karjalainen | 84 000 | 115 000 | 180 000 |
Keskipohjanmaa | 51 000 | 74 000 | 78 000 |
Keskisuomalainen | 123 000 | 178 000 | 279 000 |
Keski-Uusimaa | 33 000 | 55 000 | 82 000 |
Kouvolan Sanomat | 49 000 | 72 000 | 102 000 |
Kymen Sanomat | 43 000 | 65 000 | 94 000 |
Lapin Kansa (sis. Pohjolan Sanomat) | 95 000 | 131 000 | 177 000 |
Länsi-Savo | 47 000 | 66 000 | 101 000 |
Länsi-Suomi | 28 000 | 42 000 | 80 000 |
Länsi-Uusimaa | 25 000 | 40 000 | 55 000 |
Pohjalainen | 48 000 | 73 000 | 105 000 |
Salon Seudun Sanomat | 42 000 | 58 000 | 79 000 |
Satakunnan Kansa | 101 000 | 142 000 | 199 000 |
Savon Sanomat | 113 000 | 168 000 | 281 000 |
Turun Sanomat | 176 000 | 245 000 | 361 000 |
Uusimaa | 24 000 | 40 000 | 65 000 |
Vasabladet | 39 000 | 55 000 | 87 000 |
Österbottens Tidning | 32 000 | 44 000 | 58 000 |
Kärkimedia | 2 353 000 | 3 090 000 | 3 793 000 |
*sisältää näköislehtien lukijat
Kärkimedian ja Lapin Kansan kokonaistavoittavuus on laskettu liian vähäiseksi. Digiluvuissa ei ole virheellisesti huomioitu Pohjolan Sanomien lukua.