Tavoite
Uuden ilmeen tehokas ja nopea lanseeraus
1918 perustetun Clas Ohlsonin tavoite on auttaa ja innostaa ihmisiä parantamaan arkeaan tarjoamalla käteviä ja käytännöllisiä ratkaisuja edulliseen hintaan joka päivä.
Maaliskuussa 2019 Suomessa lanseerattiin uusi ja erilainen kampanjailme. Lanseerausmediaksi valittin Kärkimedian sanomalehdet.
Ratkaisu
Kokosivut sekä toistokierrokset pienemmällä ilmoituskoolla
Lanseerauskampanjaan valittiin kaikkien 21 myymäläpaikkakunnan Kärkimedia-lehdet.
Ensimmäisellä ilmoituskierroksella käytettiin kokosivuja.
Samaa viestiä toistettiin maaliskuun aikana kolme kertaa pienemmällä ilmoituskoolla, 1/4 sivun kokosina.
Kaikki kierrokset toteutettiin määräpäivä-kampanjoina, eli sanomalehdistä valittiin tietty ilmestymispäivä.
- Kokosivun kampanja tavoitti valtakunnallisesti 2 010 000 suomalaista.
- Kampanjan peitto% valtakunnallisesti 45%
- Kampanjan peitto% markkina-aluella 48%
Tulokset
Myyntitavoite ylittyi +15%
Värikäs, persoonallinen ja humoristinen mainos huomattiin erittäin hyvin, niin toimialaan kuin mainoskokoonkin nähden. Sitä pidettiin pirteän erilaisena ja tämä nostikin mainoksen huomioarvoa.
Positiivinen brändimielikuva Clas Ohlsonista vahvistui ja mainos aktivoi asioimaan ja hakemaan lisätietoa yli keskiarvojen.
- Huomioarvo oli erinomainen 70%. 1 400 000 suomalaista huomasi mainoksen.
- Kohderyhmästä 39 % aktivoitui asiomaan mainoksen perusteella, eli 364 000 suomalaista.
- 60% lukijoista koki kuuluvansa mainoksen kohderyhmään.