Sami Jäntti
Account Director
0400 779 125
sami.jantti@karkimedia.fi

Kesä on täynnä mahdollisuuksia markkinoijalle!

Kesällä suomalaiset viettävät runsaasti aikaa sanomalehtien parissa. Kolme neljästä lukijasta käyttää sanomalehtiin vähintään yhtä paljon aikaa kuin muulloinkin, ja tabletilla tai matkapuhelimella lukeminen yleistyy.

Sanomalehtimainonta tehoaa erityisen hyvin kesällä. Kärkimedian medioissa mainosten huomioarvo nousee keskimäärin 72 prosenttiin. Lisäksi jopa kolmannes lukijoista seuraa useampaa lehteä, mukaan lukien mökkipaikkakunnan sanomalehteä.

Kesällä suomalaiset ovat spontaanimpia ja aktiivisempia – myös tapahtumissa käydään enemmän kuin muina vuodenaikoina. Lisäksi 57 % sanomalehtien lukijoista käyttää kesällä enemmän rahaa, mikä tekee tästä vuodenajasta mainostajille erityisen otollisen.

Kesäedut 2025

Etu koskee 23.6.‒10.8.2025 julkaistavia ilmoituskierroksia.

Printti -50%

Display -50%

Kasvuetu -20%

Jos mainostat enemmän kuin kesäedun aikana 2024, myönnämme -20% kasvuedun asiakasalennuksen lisäksi.

Kesäetu ei koske digilehtiä, liitteitä, natiivimainontaa eikä jo aiemmin tehtyjä varauksia. Etu ei ole yhdistettävissä muihin etuihin ja/tai alennuksiin. Hinnasta on vähennettävissä tilaaja-alennus -15%.

Ole yhteydessä myyntiimme, me neuvomme miten tavoitat kesällä tehokkaasti kohderyhmäsi!

Marja-Leena Harju
Insight Strategist
040 769 7919
marja-leena.harju@karkimedia.fi

Sanomalehti koetaan hyödyllisimmäksi vaalimainonnan lähteeksi lähes kaikissa ikäryhmissä

Nuorimmissa ikäryhmissä sekä naisilla että miehillä nousee kuitenkin hyödyllisimmäksi sosiaalinen media. Sosiaalisen median vaalimainontaa pidetään hyödyllisimpänä myös 35-54-vuotiaiden naisten keskuudessa, kun taas saman ikäisillä miehillä somen rooli on merkittävästi pienempi. Alle 55-vuotiailla naisilla korostuu myös muiden verkkosivujen hyödyllisyys. Vaikka alle 55-vuotiaat naiset lukevat sanomalehtiä, äänestyspäätökset saattavat muodostua viime metreillä sosiaalisen median viestivirran perusteella.

Tämä on huomionarvoista erityisesti siksi, että vaikka ihmiset ovat yleisesti huolissaan valeuutisten lisääntymisestä ja muista sosiaalisen median lieveilmiöistä, he eivät välttämättä osaa suhtautua kriittisesti juuri heille suunnattuun mainontaan ja viestintään. Keski-ikäisten naisten osalta herää kysymys, kuinka tietoisia he ovat sosiaalisen median vaikutuksista omaan päätöksentekoonsa yhteiskunnallisissa asioissa. Sanomalehdet tarjoavat tässä suhteessa merkittävän faktapohjaisen vastavoiman some-keskusteluille ja niiden varaan rakentuvalle tiedolle. Myös vaalimainonta saa tukea teholleen sanomalehden uskottavassa mediaympäristössä. Vaikka sanomalehden lukeminen on varsin säännöllistä, 21% vaalitutkimukseen vastanneista kertoo lukevansa sanomalehteä vielä tavallista huolellisemmin ja aktiivisemmin vaalien alla. Luotettavalle tiedolle on selkeä tarve.

Kärkimedian vaalitutkimuksen mukaan 35–54-vuotiaiden naisten puoluekanta on vähiten vakiintunut: 53 prosenttia heistä valitsee puolueen tilanteen tai ehdokkaan mukaan. Vaikka suurin osa tämän ikäryhmän naisista aikoo äänestää kuntavaaleissa, jopa 42 prosenttia ei ole vielä päättänyt puoluetta tai ehdokasta. Aluevaaleissa alle 55-vuotiailla naisilla on muihin ryhmiin verrattuna suurin osuus heitä, jotka eivät ole tehneet lopullista päätöstä.

Äänestyspäätökset tehdään myöhään: 71 prosenttia 35–54-vuotiaista naisista ilmoittaa päättävänsä ehdokkaansa vasta muutama päivä ennen vaaleja (kaikkien vastaajien keskiarvo on 63 prosenttia). Tutkimukseen vastasivat sanomalehtien lukijat, ja heillä äänestysaikomus on selvästi korkeampi kuin mitä väestötason äänestysmäärät osoittavat. Ei-äänestävien osuus sanomalehden lukijoissa on siis verrattain pieni.

Alle 55-vuotiaiden naisten keskuudessa äänestämättä jättämisen syyt ovat usein perustavanlaatuisia. Sekä alue- että kuntavaaleissa korostuvat seuraavat syyt:

  • ei tiedä/tunne sopivaa ehdokasta
  • ei usko, että voi vaikuttaa oman kunnan/sote-alueen asioihin äänestämällä
  • ei ehdi perehtyä aiheeseen
  • ei tiedä, mistä asioista valtuustoissa päätetään
  • ei tiedä, miksi vaaleissa äänestäminen olisi tärkeää
  • ehdokkaista on vaikea löytää tietoa

”Vaikuttavatko kiireiset ruuhkavuodet alle 55-vuotiaiden naisten elämään niin, ettei kunnallis- ja aluepolitiikkaan riitä kiinnostusta tai aikaa perehtyä? On huolestuttavaa, että samaan aikaan kun heidän tietämyksensä oman alueen asioista ja päätöksenteosta on heikohkoa, heidän hyödyllisimpänä vaaliviestinnän kanavanaan pitämänsä sosiaalinen media toimii puhtaasti algoritmien ehdoilla”, pohtii Kärkimedian Insight Strategist Marja-Leena Harju.

Lähde: Kärkimedian vaalitutkimus 2025 (n=4 743)

Marja-Leena Harju
Insight Strategist
040 769 7919
marja-leena.harju@karkimedia.fi

Kärkimedian tuoreen Vaalitutkimuksen mukaan sanomalehtien lukijat ovat poikkeuksellisen aktiivisia äänestäjiä. Sanomalehdet painettuna tai digitaalisena ovat tärkein vaalimainonnan kanava lukijoilleen. Lisäksi tulokset paljastavat, että suuri osa äänestäjistä tekee lopullisen päätöksensä vasta aivan vaalien kynnyksellä.

Kärkimedian laaja Vaalitutkimus 2025 selvitti lukijoidensa äänestyskäyttäytymistä tulevissa kunta- ja aluevaaleissa. Tutkimukseen osallistui lähes 4 750 vastaajaa, ja sen tiedonkeruusta vastasi Digitalist Experience. Tulokset osoittavat, että sanomalehdet ovat vaalimainonnan tärkein kanava – erityisesti yli 35-vuotiaiden keskuudessa.

Sanomalehtien lukijat ovat aktiivisia äänestäjiä, mutta moni on vielä epävarma:

  • 88 % aikoo äänestää kuntavaaleissa
  • 79 % aikoo äänestää aluevaaleissa

Vain 11 % kuntavaaleihin osallistuvista on jo päättänyt ehdokkaansa. Aluevaaleissa vastaava osuus on vieläkin pienempi, vain 10 %. Valtaosa äänestäjistä tekeekin lopullisen päätöksensä hyvin lähellä äänestyspäivää.

Ehdokasvalintaan vaikuttavat arvot ja konkreettiset lupaukset

Äänestäjät kaipaavat ehdokkailta selkeitä linjauksia ja konkreettisia lupauksia. Tärkeimpiä tekijöitä valinnassa ovat puolueen arvot, ehdokkaan henkilökohtainen arvomaailma sekä aiempi poliittinen toiminta. Kuntavaaleissa keskeisiä teemoja ovat koulutus ja kunnallistekniikka, kun taas aluevaaleissa äänestäjiä kiinnostavat erityisesti terveydenhuolto ja vanhuspalvelut.

Tutkimus osoittaa, että perinteiset sanomalehdet ovat merkittävin vaalimainonnan kanava

  • 67 % pitää sanomalehteä erittäin tai melko hyödyllisenä vaalimainonnan lähteenä
  • 52 % hyödyntää sosiaalista mediaa vaalimainontaan liittyen
  • Ilmaisjakelulehdet ovat hyödyllisisiä 48 %:lle äänestäjistä 

Ikäryhmittäin erot ovat selkeitä. Alle 35-vuotiaille sosiaalinen media on tärkein vaalikanava, kun taas yli 55-vuotiaat luottavat sanomalehtiin.

Miksi osa jättää äänestämättä?

Vaikka valtaosa sanomalehtien lukijoista aikoo äänestää, 12 % kuntavaaleissa ja 21 % aluevaaleissa on epävarmoja tai aikoo jättää äänestämättä. Suurimmat syyt äänestämättä jättämiseen ovat pettymys poliitikkoihin, sopivan ehdokkaan puute ja epäusko omiin vaikutusmahdollisuuksiin. Tutkimuksen mukaan sanomalehdillä on tärkeä rooli epävarmojen äänestäjien vakuuttamisessa. Selkeät ehdokasesittelyt ja puolueiden erojen avaaminen voivat auttaa ihmisiä löytämään itselleen sopivan ehdokkaan.

Puolueiden ja ehdokkaiden kannattaa panostaa viestintään

Tutkimus paljastaa, että yli puolet sanomalehtien lukijoista (54 %) ei ole sitoutunut yhteen puolueeseen. Tämä tarkoittaa, että vaalien alla tehtävällä viestinnällä voi olla merkittävä vaikutus äänestyspäätöksiin.

Puolueille ja ehdokkaille tutkimus antaa selkät suositukset:
  • Korosta konkreettisia eroja muihin puolueisiin.
  • Puhu suoraan äänestäjille tärkeistä asioista, kuten koulutuksesta ja terveydenhuollosta.
  • Kohdenna viestintää eri ikäryhmille sopiviin kanaviin.

Lopullinen päätös syntyy usein viime hetkillä, joten näkyvyys vaalien alla on ehdokkaiden ja puolueiden kannalta ratkaisevan tärkeää!

Jos haluat lisätietoa tutkimuksesta, ole yhteydessä Marja-Leena Harjuun tai Kärkimedian myyntiin.

Kotimainen media on suomalaisille merkityksellinen

Kärkimedia toteutti Kotimainen media -tutkimuksen syyskuussa 2024 omassa lukijayhteisössään sekä lehtien verkkosivustoilla. Kokonaisvastaajamäärä oli 6 208.

Tuoreen tutkimuksen mukaan 78 prosenttia vastanneista pitää tärkeänä sitä, että media, jonka parissa viettää aikaa on kotimainen. Median kotimaisuuden merkitys korostuu vanhemmilla ikäluokilla ja naisilla ylipäätään. Silti myös nuorista, alle 35-vuotiaista miehistä, sitä pitää tärkeänä reilusti yli puolet.

Odotukset kotimaisen median suhteen ovat korkealla

Luotettavuus tekee sanomalehdestä ensisijaisen lähteen merkittävien uutisten seuraamiseen. Sanomalehtiä pidetään vastuullisina medioina, jotka tarjoavat tarkistettua, faktoihin perustuvaa, todenperäistä tietoa.

”Kotimaisuuteen liittyy vahva odotus luotettavasta, korkeatasoisesta journalismista ja puolueettomasta uutisoinnista”, Insight and Planning Director Minna Haapala Kärkimediasta sanoo.

Jopa 94 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä sitä, että meillä on kotimainen uutismedia, joka toimii sananvapauden ja demokratian puolesta.

”Sanomalehdillä on tärkeä rooli toimia myös oman alueensa äänenä ja tuoda esille paikallisia asioita, päätöksentekoa ja tapahtumia, joita valtakunnalliset mediat eivät aina huomioi”, Haapala kuvailee.

Kotimaista mediaa ajatellaan myös kotimaisen työn kautta

Itsenäisyyspäivän kynnyksellä torstaina 5.12. vietetään kymmenettä kertaa Suomalaisen Työn Valitse työtä Suomeen -päivää. Myös tutkimukseen vastanneille kotimaisella työllä on suuri merkitys.

Useat vastaajat haluavat tukea paikallista journalismia, jotta työtä ja osaamista säilyy omalla paikkakunnalla. Vastaajista 68 prosenttia on sitä mieltä, että mainostajien tulisi käyttää ennen kaikkea medioita, jotka työllistävät suomalaisia.

”Kun mainonnan investoinnit jäävät Suomeen, varmistetaan mediataloissa työpaikat ja niiden myötä laadukas journalismi jatkossakin”, Kärkimedian toimitusjohtaja Juuso Liljeroos sanoo.

Kotimainen media on mainostajalle toimiva ja vastuullinen valinta

Uutismediat ovat tavoittava, vaikuttava ja varteenotettava mainonnan kanava. Kotimainen media -tutkimuksen mukaan monille tilaajille sanomalehti on tärkeä paikallisten tarjousten ja mainosten lähde. Alueellisten yritysten mainokset ja tarjoukset tuovat lukijoille lisäarvoa.

Kärkimedian brändijohtaja Kati Mélart toteaa, että uusin tutkimus vahvisti jälleen sanomalehtimedian vaikuttavuutta.

”Kotimainen sanomalehtimedia on mainostajalle myös vastuullinen valinta. Mainonta toimii tutkitusti tehokkaasti laadukkaassa kotimaisessa uutismediaympäristössä”, Mélart toteaa.

Kärkimedia on 32 sanomalehden, valtakunnallisten ja maakuntalehtien, yhdessä omistama myynti- ja markkinointiorganisaatio.

Lue lisää Kotimaisen median merkityksestä

Lisätiedot:

Insight and Planning Director, Minna Haapala, p. 040 555 5213

Minna Haapala
Insight and Planning Director
040 555 5213
minna.haapala@karkimedia.fi

Uudet Kansallisen Mediatutkimuksen tulokset on julkaistu. Tulosten mukaan mukaan Kärkimedia-lehtien kokonaistavoittavuus on kasvanut. Yhden päivän aikana Kärkimedian medioilla tavoitetaan 3,1 miljoonaa suomalaista, mikä osoittaa kotimaisen uutismedian vahvan aseman suomalaisten keskuudessa.

Digilukemisen kasvu on ollut huomattavaa

Digin päivätavoittavuus on edelliseen mittaukseen verrattuna kasvanut 7,4 prosenttiyksikköä, viikkotavoittavuus lähes 4 prosenttiyksikköä. Kärkimedia-lehtien digiviikkotavoittavuus on tällä hetkellä 3 miljoonaa.

Sanomalehden lukeminen on olennainen osa suomalaisten arkea, ja omaan lehteen luotetaan

Ajankohtaisen tiedon tarve ohjaa yhä useampia sanomalehtien digisisältöjen pariin, jotka tavoittavat tehokkaasti eri taustoista ja ikäryhmistä riippumatta. Esimerkiksi alle 25-vuotiaat ja 55–64-vuotiaat tavoitetaan viikoittain yhtä hyvin Kärkimedian lehtien digitaalisilla kanavilla.

Kärkimedian Insights and Planning Director Minna Haapala kommentoi tuloksia: ”Ilahduttavaa on erityisesti päivätavoittavuuden kasvu näköislehtien, digin ja kokonaistavoittavuuden osalta. Lukuväline tai -alusta voi vaihdella päivän aikana, sisältö ratkaisee. Sanomalehdet tarjoavat ihmisille ajankohtaista tietoa sekä syvällisempiä taustoja, mikä kannustaa ihmisiä hakeutumaan lehtien pariin säännöllisesti. 86% suomalaisista kokee sanomalehden tarjoavan uutisten lisäksi mielenkiintoisia juttuja eri teemoista ja ihmisistä”.

Kotimaiset sanomalehdet ovat keskeisiä paikallisen tiedon tuottajia

Peräti 92% suomalaisen mielestä sanomalehdistä saa tietoa paikallisista asioista ja tapahtumista. Kärkimedian sanomalehdillä tavoitetaan tehokkaasti koko Suomi ja sen eri markkina-alueet. Esimerkiksi Österbottens Tidning tavoittaa päivässä 92% Kokkola-Pietarsaaren ruotsinkielisestä väestöstä, ja Kouvolan Sanomat alueen väestöstä 87% viikossa.

”On hienoa, että lukijat sekä mainostajat pitävät kotimaista uutismediaa merkityksellisenä ja itselleen tärkeänä. Kotimainen uutismedia tuo lisäarvoa yhteiskunnalliseen keskusteluun luotettavan journalismin kautta, tästä olemme ylpeitä Kärkimediassa”, toteaa Kärkimedian toimitusjohtaja Juuso Liljeroos.

Päivän aikana Kärkimedia-paketilla tavoitetaan nopeasti ja tehokkaasti suuri joukko suomalaisia

Painetulla lehdellä on oma selkeä roolinsa mediakentässä. Jopa 2 miljoonaa suomalaista haluaa lukea sanomalehtensä painettuna. Näköislehti on vakiinnuttanut asemansa painetun lehden digitaalisena versiona, jonka lukutapaa sekä ominaisuuksia pidetään hyvin samankaltaisina printtilehden kanssa. Mainontaan painetussa lehdessä suhtaudutaan medioista myönteisimmin. Yhdessä vahvan tavoittavuuden kanssa, tämä tarjoaa mainostajalle erinomaisen mahdollisuuden vaikuttavaan markkinointiin.

Kysy lisää minna.haapala@karkimedia.fi p. 040 555 5213

Kärkimedia on markkina-alueidensa suurimpien sanomalehtien yhdessä omistama myynti- ja markkinointiorganisaatio. Kärkimedian tehtävä on myydä, markkinoida ja kehittää koko sanomalehtimediaa.

Kärkimedia tarjoaa jatkossa mainostajille Celtra-työkalun, pilvipohjaisen ratkaisun dynaamisten Rich Media -mainosten luomiseen ilman koodausta. Celtra mahdollistaa kampanjoiden suunnittelun, hallinnoinnin ja optimoinnin suoraan työkalun sisällä, mikä helpottaa ja tehostaa kampanjoiden toteutusta.

Kärkimedian Celtra-ratkaisut:

Vaikuttavia luovia ratkaisuja helposti ja vaivattomasti

Menestyksekkäät kampanjat kiinnittävät huomion ja saavat käyttäjät viettämään enemmän aikaa mainosten parissa kuin perinteisen mainonnan kohdalla. Celtran avulla tämä on mahdollista saavuttaa vaivattomasti.

Innovatiiviset kampanjaratkaisut ja rikastetut mainosmuodot

Celtra tarjoaa mahdollisuuden toteuttaa täysin uudenlaisia kampanjaratkaisuja, jotka erottuvat edukseen ja vetoavat yleisöön. Voit myös rikastaa perinteisiä mainosmuotoja uusilla, interaktiivisilla elementeillä, jotka lisäävät mainoksen vaikuttavuutta. Työkalu on suunniteltu niin, että kuka tahansa voi luoda korkealaatuisia luovia tuotantoja ilman tarvetta koodaamiselle. Tämä tekee kampanjoiden toteuttamisesta ketterää ja tehokasta.

Rajatonta luovuutta ja skaalautuvuutta

Celtra tarjoaa työkalun, jossa luovuudelle ei ole rajoja. Olipa tarpeena sitten yksinkertainen mainosmuoto tai monimutkainen, interaktiivinen kampanja, Celtra vastaa vaativimpiinkin tarpeisiin. Työkalun joustavuus ja laaja ominaisuuksien valikoima mahdollistavat sen, että kampanjat voidaan skaalata tarpeen mukaan ja mukauttaa eri kohderyhmille.

Hyödyt asiakkaalle

  • Vaikuttavat rich media -toteutukset helposti: Celtran avulla luot näyttäviä ja interaktiivisia mainoksia, jotka vangitsevat käyttäjän huomion ja lisäävät sitoutumista.
  • Helppokäyttöinen hallinnointityökalu: Celtra tarjoaa käyttäjäystävällisen käyttöliittymän, jolla voit helposti hallinnoida ja optimoida kampanjoitasi reaaliajassa, mikä mahdollistaa nopean reagoinnin ja tulosten parantamisen kampanjan aikana.
  • Jatkuvasti uusia ominaisuuksia: Celtra kehittyy jatkuvasti ja tuo markkinoille uusia, entistä kehittyneempiä mainosmuotoja ja komponentteja. Tämä takaa, että kampanjasi pysyvät aina ajankohtaisina ja kilpailukykyisinä.

Näin voit hyödyntää Kärkimedian Celtraa kampanjassasi:

  1. Mainostaja tai mainostajan luova kumppani voi saada tunnukset Kärkimedian Celtra-tiliin ja rakentaa kampanja-aineiston valmiiksi suoraan alustalle.
  2. Kärkimedia voi myös toteuttaa tuotannon sovitusti ja kampanjakohtaisesti.

Ole yhteydessä Iiris Lehtolaan – soita tai lähetä viestiä, ja saat apua kampanjasi suunnitteluun ja toteuttamiseen! p. 045 352 8522 iiris.lehtola@karkimedia.fi

Celtra on luotettava kumppani kaikille, jotka haluavat tehdä vaikutuksen yleisöönsä innovatiivisilla ja tehokkailla kampanjoilla!

Kärkimedian kesäkuussa 2024 toteuttaman tutkimuksen mukaan sanomalehtien lukijat ovat erittäin tyytyväisiä omaan lehteensä. Vastaajista 89 % lukee sanomalehteä päivittäin. Lehtien saama keskimääräinen arvosana on 5,1 asteikolla 1–7. Lähes puolet vastaajista on hyvin tyytyväisiä (arvosanat 6-7). Erityisesti painetun lehden lukijat ovat tyytyväisiä, ja he antavat lehdille hieman digilukijoita korkeampia arvioita.

Tärkeimmät ja kiinnostavimmat aihealueet

  • Tutkimuksessa korostuu kotimaan uutisten ja tapahtumien merkitys, joita seuraa peräti 91 % vastaajista.
  • Paikalliset uutiset ovat toiseksi suosituimpia (80 %).
  • Ulkomaan uutiset (73 %) sekä kotimaan politiikka (70 %) sijoittuvat seuraaville sijoille.
  • Paikallinen päätöksenteko, turvallisuuspolitiikka sekä kulttuuri ovat myös monien lukijoiden kiinnostuksen kohteena.

Monipuoliset sisältötyypit suosiossa

Sanomalehtien uutisartikkelit ovat lukijoiden suosikki (79 %), mutta myös tutkiva journalismi (63 %) ja henkilöjutut saavat paljon lukijoita. Painetun lehden lukijoiden keskuudessa pääkirjoitukset ja mielipidekirjoitukset ovat suosittuja. Päivittäin lukevat sekä painettua ja digiä rinnakkain käyttävät lukevat laaja-alaisimmin eri sisältöjä.

Lukijat odottavat syventävää sisältöä

Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että sanomalehdiltä odotetaan erityisesti syvällistä ja kokonaisvaltaista otetta. Lyhyitä uutissähkeitä seuraa vain 54 % vastaajista, mikä viittaa siihen, että lukijat arvostavat enemmän sanomalehden tarjoamaa laajempaa näkökulmaa ja ilmiöiden selittämistä.

Kerrontamuodoissa suositaan yksinkertaisuutta

Lukijat pitävät selkeistä teksteistä, kuvista ja infografiikoista. Vaikka audioartikkelit ja podcastit eivät ole vielä vakiinnuttaneet asemaansa, nuoremmat ja digiä seuraavat lukijat ovat niistä kiinnostuneempia. Vanhemmat lukijat taas suosivat live-lähetyksiä, esim. paikallisen urheilun osalta.

Kehityskohteena paikallisten uutisten tarjontaa kaivattaisiin vielä enemmän. Myös maksullisuus herättää lukijoissa keskustelua etenkin digin osalta (vastaajista 18%:lla ei tilattua lehteä). Kaiken kaikkiaan lukijat ovat kuitenkin lehteensä hyvin tyytyväisiä ja seuraavat sisältöjä aktiivisesti ja säännöllisesti.

Lisätietoja tutkimuksesta: Insight Strategist Marja-Leena Harju
040 769 7919

Pidetään uutiset yhdessä ajan tasalla!

Kun sinulla on paljon kerrottavaa, ja haluat viestillesi nopeasti laajan yleisön, kerro se liitteessä – painetussa lehdessä tai digissä!

Voit vaikuttaa valtakunnallisesti tai valita viestillesi tärkeimmät paikkakunnat. Kiinnostavat tuotteet ja  selkeästi viestitty mainonta aktivoivat ostovoimaiset kuluttajat liikkeelle jo saman päivän aikana myymälään tai verkkosivuille ostoksille.

Mainosliitteet mahdollistavat laajan brändin tuotevalikoiman esittelyn

Mukaan mahtuu paljon kuvitusta, tekstiä ja tarjouksia. Kärkimedian Liiteratkaisuilla tavoitetaan myös mainoskieltotaloudet. Mainostaminen ilmoitusliitteissä on helppoa ja toimivaa: Mainostila, jakelu ja paino helposti ja vaivattomasti samasta paikasta. Sanomalehden varaus ja aineistojen aikataulut ovat joustavia ja nopeita.

Kärkimedian Liiteratkaisut tavoittavat ostovoimaiset kuluttajat

Lukijoissa on viikoittain:

  • 1 390 500 omakotiasujaa
  • 2 450 900 on auto tai useampi taloudessa
  • 2 188 800  suhtautuu myönteisesti mainontaan
  • 2 567 900 päivittäisostopäättäjää

Tutustu Kärkimedian Liiteratkaisuihin painetussa lehdessä ja digissä:

https://www.karkimedia.fi/tuotteet/liiteratkaisut/

Kun haluat kasvattaa nopeasti myyntiä ja saavuttaa ylivertaisen tavoittavuuden, ole yhteydessä Kärkimedian myyntiin!

Yhteystiedot

“Kun mainonnan investoinnit jäävät Suomeen, varmistetaan mediataloissa jatkossakin laadukas journalismi ja työpaikat“

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Se on arvostettu alkuperämerkki ja brändi, jonka valtaosa suomalaisista tunnistaa heti. Kärkimediasta saa suomalaista palvelua ja mainostilaa Suomen suurimmista sanomalehdistä. Vappuviikolla vietetään Suomalaisen työn liiton Hyvien valintojen viikkoa, joka muistuttaa valitsemaan kotimaista aina kun mahdollista.
– Mainostajan kannattaa käyttää kotimaista uutismediaa, sillä uutismediat tarjoavat laadukkaan ympäristön, jossa mainostajan brändi vaikuttaa osana sisältöä. Kun mainonnassa hyödynnetään luotettavaa, tavoittavaa ja toimivaa uutismediaa, pidetään samalla huoli alueellisen uutismedian elinvoimaisuudesta, Kärkimedian toimitusjohtaja Juuso Liljeroos sanoo.

Kärkimedia on Suomen paikallisin media

Kärkimediaan kuuluu 32 suomalaista sanomalehteä, jotka ovat omien alueidensa näkyviä äänenkannattajia. Kärkimedian uutismediat tavoittavat viikossa 3,8 miljoonaa suomalaista.
Mainostamalla Kärkimediassa ostaa suomalaista palvelua ja osoittaa arvostavansa suomalaista työtä, luotettavaa riippumatonta uutistuotantoa ja journalismia.
– Mainostajalle ja mainostajan viestille sekä brändille kotimainen uutismedia on turvallinen ja vastuullinen valinta! Jokainen mainostaja voi mediavalinnallaan edistää edustamansa yrityksen vastuullisuutta ja kotimaisen median menestystä, Kärkimedian brändijohtaja Kati Mélart muistuttaa.

Kotimaisen median merkitys työllisyydelle on merkittävä

Vapun ympärillä vietettävä Hyvien valintojen viikko on otollinen ajankohta miettiä kaikenlaisia hankintoja.
– Kun valitset kotimaista, rakennat kestävämpää tulevaisuutta meille kaikille. Jokainen valinta palautuu yhteiskunnalle luoden hyvinvointia. Valitsemalla kotimaista tuet suomalaista työtä, innovaatioita, työllistymistä ja taloutta, projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen työn liitosta muistuttaa liiton blogissa.
Suomalaisen työn liitto on myös mukana Kärkimedian Kotimainen media -kampanjassa, jossa mainostajia muistutetaan kotimaisen median merkityksestä ja toimivuudesta osana mediamixiä.
– Haluamme kutitella median käyttäjiä ja mediatilan ostajia pohtimaan mihin ne omat mainoseurot päätyvät, ja millaista toimintaa mainosrahoilla tuetaan, Suomalaisen työn liiton toimitusjohtaja Katri Viippola sanoo kampanjasivulla.
Kärkimedian kampanjassa ovat mukana Suomalaisen työn liiton lisäksi Suomen Journalistiliitto ja Uutismedian Liitto.
Viippolan mukaan mainosrahojen käytön yhteydessä puhutaan aina myös media-alan isosta roolista työllistäjänä ja toisaalta median merkityksestä suomalaisen työn ja yritysten sekä tuotteiden esille nostajana.

Suomalaista palvelua, Avainlippu myönnetään myös palveluyritykselle

Vuodesta 1995 Avainlipun on voinut saada tuotteiden lisäksi myös suomalaiselle yksilöidylle ja nimetylle palvelulle. Palveluprosessin tuotannon tulee tapahtua Suomessa ja palvelun kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Palveluissa tärkein kustannustekijä on työvoima ja täten Avainlippu-palveluiden kotimaisuusaste onkin yleensä 100 % tai lähellä sitä. Merkin saamisen edellytyksenä on, että palveluyritys on kotimaisessa omistuksessa ja pääkonttori on Suomessa. Tutustu Kärkimediaan Avainlipun sinivalkoinenvalinta-sivulla!

Suomalaisen työn liitto

• Vuonna 1912 perustettu puolueeton, työmarkkinajärjestöistä riippumaton ja voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka omistavat sen jäsenet.
• Keskeinen tehtävä on kannustaa kuluttajia ja päättäjiä valitsemaan työtä Suomeen.
• Hallinnoi Avainlippu-, Design From Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkejä.
• Avainlippua kantaa noin 7000 tuotetta, tuoteryhmää tai palvelua.
Tutustu Kotimainen media -kampanjaan!

Näin suomalaiset tekevät ostoksia ja asioivat eri liikkeissä ympäri Suomen kahdeksalla eri toimialalla!

Ilmoittaudu  ti 14.5. webinaariin

Ilmoittaudu ke 22.5. webinaariin
Ostokäyttäytymistutkimuksen avulla päästään kartoittamaan kattavasti eri toimialojen tilannetta valtakunnallisesti, mutta myös vertailemaan paikallisia kilpailutilanteita eri markkina-alueilla. Tutkimuksen vastaajamäärä on noin 13 000. Kärkimedian mittava alueellinen ostokäyttäytymistutkimus toteutetaan KMT:n tiedonkeruun yhteydessä.

Näihin ajankohtaisiin kysymyksiin alueellinen ostokäyttäytymistutkimus antaa vastauksia:

  • Minkälaisia ostoaikeita suomalaisilla on, mitä hankintoja on tehty?
  • Miten ja missä eri liikkeissä on asioitu valtakunnallisesti ja eri alueilla Suomessa?
  • Millä perusteilla valitsemme ostopaikan?
  • Millaisia suomalaiset ovat kuluttajina?

Näin  Suomi ostaa ja asioi-webinaari järjestetään kahtena eri ajankohtana, 14.5. sekä 22.5.2024.

Esittelemme tulokset niin, että yhden toimialan käsittely kestää noin 30 minuuttia.

Ilmoittaudu valitsemaasi päivään ja tule kuuntelemaan itseäsi kiinnostavat toimialat:

9.30-10.00   Huonekaluliikkeet
10.00-10.30 Optikkoliikkeet
10.30-11.00 Kodinkoneet, elektroniikka ja matkapuhelimet
11.00-11.30 Pankit
11.30-12.00 Rautakaupat
12.00-12.30 Urheiluliikkeet
12.30-13.00 Tavaratalot
13.00-13.30 Vaateliikkeet

Ilmoittaudu  ti 14.5. webinaariin

Ilmoittaudu ke 22.5. webinaariin

Palvelupiste

avoinna arkisin klo 8:00 – 16:00
Puh: 075 757 8550,
palvelupiste@karkimedia.fi

Käyntiosoite

Tammasaarenkatu 5
(Santa Maria -talo, 3. krs)
00180 Helsinki
Postiosoite:


Hae sivustolta