Aineistot

Laiteriippumaton display

Mainosmuodot ja kilotavurajat

Mainosmuoto

Koko
leveys x korkeus

Kuva-aineiston kilotavuraja

HTML5-aineiston ensilatauksen kilotavuraja

Paraati

980 x 400 px/

300 x 300 px

200 kt /

100 kt

200 kt

Pystyparaati

300 x 600 px

100 kt

200 kt

Paraati + pystyparaati

980 x 400 px/

300 x 600 px

200 kt /

100 kt

200 kt

Maksiparaati + pystyparaati

980 x 552 px /

300 x 600 px

200 kt /

100 kt

200 kt

Jättiboksi

468 x 400 px/

300 x 300 px

100 kt

200 kt

Boksi

300 x 250 px

100 kt

200 kt

Katso tarkemmat toimitusohjeet alempaa tältä sivulta.

Kilotavurajat ovat tuotekohtaisia. Kilotavurajoja ei voi kiertää käyttämällä loadereita tai kolmannen osapuolen tagiä. Kilotavuraja saa ylittyä vain käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus).

Muuta huomioitavaa:

  • Noudatamme ohjeistuksissa IAB Finlandin verkkomainonnan standardeja
  • Kaikkien aineistojen ja mahdollisten seurantapikseleiden tulee olla HTTPS-yhteensopivia
  • Bannerin sisällä toimiva video on hyväksyttävä. Aineistot voivat olla animoituja ja tehosteäänet ovat sallittuja, jos ne aktivoituvat vasta, kun käyttäjä vie hiiren mainoksen päälle tai klikkaa mainosta
  • Verkossa on käytettävä RGB-värejä (kaikki selaimet eivät osaa lukea CMYK-värejä)
  • Jotta kampanjasta voidaan kerätä tietoa tehdyistä klikkauksista, varmista että clickTAG on tehty oikein. Huom! Aamulehti.fi, hs.fi ja satakunnankansa.fi oma clickTAG ohje.
  • Huom! Jos desktop -aineisto ajetaan tagin takaa, tagin tulee olla iframe -muodossa.
  • Kärkimedian verkostossa käytetään yhteensä kolmea eri adserveria. Jokaisella adserverillä on omat vaatimuksensa HTML5 aineistoille. Ohjeet löydät täältä.
  • Mainostajan tulee testata aineisto yleisimmillä selaimilla (esimerkiksi Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera, Safarin yleisimmät versiot)

Laiteriippumattomat mainosmuodot

Paraati

Desktopiin sekä mobiiliin omat aineistot.

Desktop:

  • 980 x 400 px, kuva-aineiston kilotavuraja 200 kt  ja ensilatauksen kilotavuraja max 200 kt
  • Formaatti: .jpg, .png, HTML5, 3rd party tag
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta. Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta.

Mobiili:

  • 300 x 300 px, kuva-aineiston kilotavuraja 100 kt ja ensilatauksen kilotavuraja max 200 kt
  • Formaatti: .jpg, .png, HTML5, 3rd party tag
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta. Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta.

Huom! HTML5 aineisto voi olla joko responsiivinen tai kiinteän kokoisena 300 x 300. Mainospaikka skaalautuu päätelaitteen leveyden mukaan.

Pystyparaati

Desktop ja mobiili:

  • 300 x 600 px, kuva-aineiston kilotavuraja 100 kt ja ensilatauksen kilotavuraja max 200 kt
  • Formaatti: .jpg, .png, HTML5, 3rd party tag
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta. Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta.

Paraati + pystyparaati

Desktop paraati:

  • 980 x 400 px, kuva-aineiston kilotavuraja 200 kt  ja ensilatauksen kilotavuraja max 200 kt
  • Formaatti: .jpg, .png, HTML5, 3rd party tag
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta. Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta.

Mobiili pystyparaati:

  • 300 x 600 px, kuva-aineiston kilotavuraja 100 kt ja ensilatauksen kilotavuraja max 200 kt
  • Formaatti: .jpg, .png, HTML5, 3rd party tag
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta. Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta.

Maksipaaraati + pystyparaati

Desktop maksiparaati:

  • 980 x 552 px, kuva-aineiston kilotavuraja 200 kt ja ensilatauksen kilotavuraja max 200 kt
  • Formaatti: .jpg, .png, HTML5, 3rd party tag
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta. Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta.

Mobiili pystyparaati:

  • 300 x 600 px, kuva-aineiston kilotavuraja 100 kt ja ensilatauksen kilotavuraja max 200 kt
  • Formaatti: .jpg, .png, HTML5, 3rd party tag
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta. Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta.

Jättiboksi

Desktopiin sekä mobiiliin omat aineistot.

Desktop:

  • 468 x 400 px, kuva-aineiston kilotavuraja 100 kt ja ensilatauksen kilotavuraja max 200 kt
  • Formaatti: .jpg, .png, HTML5, 3rd party tag
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta. Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta.

Mobiili:

  • 300 x 300 px, kuva-aineiston kilotavuraja 100 kt ja ensilatauksen kilotavuraja max 200 kt
  • Formaatti: .jpg, .png, HTML5, 3rd party tag
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta. Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta.

Boksi

Desktop ja mobiili:

  • 300 x 250 px, kuva-aineiston kilotavuraja 100 kt ja ensilatauksen kilotavuraja max 200 kt
  • Formaatti: .jpg, .png, HTML5, 3rd party tag
  • Yksi linkki ja koko mainos toimii linkkialueena
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta. Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta.

 

Rich media -mainonta

Mainosmuodot ja aineisto-ohjeet

Kärkimedian käytössä ovat Adformin richmediaratkaisut, kuten esimerkiksi responsiivinen paraatikaruselli ja 3D kuutio. Näiden ja muiden richmedia-mainosmuotojen tarkat aineisto-ohjeistukset sekä esimerkit löytyvät Adformin sivulta täältä. Suunnitteluun voi hyödyntää myös Adformin Studio -työkalua.

Responsiivinen paraatikaruselli

  • Responsiivinen mainosformaatti, jossa yksi ja sama toteutus on päätelaiteriippumaton, eli sama banneri toimii jokaisessa päätelaitteessa ruudun koosta välittämättä.
  • Toteutetaan Adformin Responsive Carousel Ad -mainosmuotona.
  • Asiakas toimittaa valmiin aineiston Adformin ohjeiden mukaan tehtynä
  • Aineisto tulee tehdä kokoon 980×400 px, poikkeuksena 16* mediaa, joissa aineisto on koossa 980×250 px
  • Paraatikaruselli rakennetaan kuvista:
    • Taustakuva 980 x 400 px ja/tai 980 x 250 px, maksimipaino 40 kt. Parhaiten taustakuvana toimii yksinkertainen tasavärinen kuva. Yrityksen logot tulee sijoittaa vasempaan ylä- tai alareunaan mainospaikan responsiivisuuden vuoksi.
    • Diat 5-10kpl, koko 300 x 400 px ja 300 x 250 px, maksimipaino 40kt/kuva
    • Ohjausosoitteet: taustakuvalle ja jokaiselle dialle voi olla oma ohjausosoite.
  • Osa kuvista on mahdollista korvata myös videoilla
  • Carousel Ad -mainosformaatin tarkka ohjeistus löytyy täältä
  • Huom! Adformin formaateilla on aina jonkin (globaali) standardikoko, josta sitä voi lähteä muokkaamaan. Tässä Adformin ohjesivulla oleva formaatin templaten koko on 960×250 ja tästä koosta tekijän tulisi kustomoida se paraatikokoon 980×400 px. Formaatin sisällä oleva Carousel-elementtiä voi myös muuten muokata haluamallaan tavalla: sen voi asemoida uudelleen, sen kokoa voi muuttaa, jne.

*Poikkeava pikselikoko 980×250 px seuraavissa medioissa:

  • Aamuposti.fi
  • Esaimaa.fi
  • Ess.fi
  • Forssanlehti.fi
  • Hameensanomat.fi
  • Iisalmensanomat.fi
  • Ita-savo.fi
  • Itahame.fi
  • KSML.fi
  • Keski-uusimaa.fi
  • Kouvolansanomat.fi
  • Kymensanomat.fi
  • Lansi-savo.fi
  • Lansi-uusimaa.fi
  • Savonsanomat.fi
  • Uusimaa.fi

Digiliite

  • 300 x 600 px
  • Toteutus pystyparaati 3 D kuutiona
  • Asiakas toimittaa 4 kuvaa
  • Yhden kuvan koko 300 x 600 px, max 40 kt / kuva
  • URL-ohjaus halutulle verkkosivustolle.
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta.
  • Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta. Jokaiseen kuvaan voidaan liittää oma URL / klikkiseuranta, mutta kuutio toimii myös yhdellä urlilla

3D kuutio / jättiboksi

  • 468×400 px
  • Asiakas toimittaa 4 kuvaa
  • Yhden kuvan koko 468×400 px, max 40 kt / kuva
  • URL-ohjaus halutulle verkkosivustolle.
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta.
  • Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta. Jokaiseen kuvaan voidaan liittää oma URL / klikkiseuranta, mutta kuutio toimii myös yhdellä urlilla

Huom! Mobiilissa noudatetaan 3D Kuutio / Mobiili ohjeistusta, jossa mainoksen pikselikoko on 300 × 300 px.

3D kuutio / boksi

  • 300 × 250 px
  • Asiakas toimittaa 4 kuvaa
  • Yhden kuvan koko 300 × 250 px, max 40 kt / kuva
  • URL-ohjaus halutulle verkkosivustolle.
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta.
  • Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta. Jokaiseen kuvaan voidaan liittää oma URL / klikkiseuranta, mutta kuutio toimii myös yhdellä urlilla

Huom! Mobiilissa noudatetaan 3D Kuutio / Mobiili ohjeistusta, jossa mainoksen pikselikoko on 300 × 300 px.

3D kuutio / mobiili

  • 300 × 300 px
  • Asiakas toimittaa 4 kuvaa
  • Yhden kuvan koko 300 × 300 px, max 40 kt / kuva
  • URL-ohjaus halutulle verkkosivustolle.
  • Mainoksessa voi olla yksi erillinen seuranta.
  • Tämän lisäksi URL-ohjauksessa voi olla klikkiseuranta. Jokaiseen kuvaan voidaan liittää oma URL/klikkiseuranta, mutta kuutio toimii myös yhdellä urlilla

HTML5-aineistot

HTML5-mainos on kuin pieni ja kevyt HTML-sivu. Voit käyttää mainoksen rakentamiseen työkalua kuten Notepad++, CofeeCup, Sublime, Notepad tai animointityökaluja kuten Adobe Animate tai Google Web Designer.

Kärkimedian verkostossa käytetään yhteensä kolmea eri adserveria. Jokaisella adserverillä on omat vaatimuksensa HTML5 aineistoille. Ohjeet löydät täältä.

Huomioitavaa HTML5-aineistoista:

  • Kilotavurajan laskeminen: kaikki mainokseen liittyvät tiedostot lasketaan mukaan.
  • Mainoksen ensilatauksen requestien maksimimäärä: 15
  • Vältä turhia ensilatauksen jälkeen tapahtuvia latauksia. Jos se on mainoksen kannalta välttämätöntä, jälkilataus voi olla kilotavurajoiltaan maksimissaan samansuuruinen kuin ensilataus.
  • Käyttäjän aktivoinnista (esim. mouseover tai klikkaus) tapahtuva jälkilataus voi olla suurempi.
  • Mainoksessa saa olla äänet vain käyttäjän aktivoinnista.
  • Linkkien tulee avautua uuteen välilehteen (_blank).
  • HTML5-aineisto tulee toimittaa pakattuna tiedostona (.zip). sisältäen kaikki mainokseen liittyvät tiedostot.

Outstream-videomainonta

Mainosmuodot ja aineisto-ohjeet

Artikkelivideo

Artikkelivideomainos avautuu käyttäjän ruudulle uutisartikkelin väliin.

Artikkelivideossa mp4-tiedosto sisältää koko aineiston eikä banneri sisällä muita elementtejä.

Aineisto-ohje:
• tiedostomuoto: mp4
• pituus: max 30 sekuntia, suositus 5–10 sekuntia
• tiedostokoko: 4 mt
• kuvasuhde: 16:9 tai 9:16
• tarvitaan url, johon ohjaus mainosta klikatessa

Desktop videoparaati

Videoparaatin hintaan sisältyy mainostila, videon hostaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.

Videoparaatimainoksen osat:

  • Taustakuva
  • Aloituskuva (aloituskuvaa klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon)
  • Video
  • Lopetuskuva (ei pakollinen, mutta suositeltava)

Videoparaatin tekninen ohjeistus:

  • Taustakuvan pikselikoko 980 x 400 px
  • Aloitus- ja lopetuskuvan pikselikoko 640 x 360 px
  • Videon pikselikoko 640 x 360 px
  • Kuvien tulee olla jpeg, gif tai png -muodossa
  • Kuvien yhteenlaskettu kilotavuraja: 80 kt
  • Videon muoto: MP4, maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä.

Huom! Helsingin Sanomien videoparaatin aineisto-ohjeistus löytyy täältä.

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan Youtube-linkki. Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Mobiilivideoparaati

Mobiilivideoparaatin hintaan sisältyy mainostila, videon hostaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.

Mobiilivideomainoksen osat:

  • Aloituskuva
  • Video

Mobiilivideoparaatin tekninen ohjeistus:

  • Taustakuvan pikselikoko 300×300 px, max 40 kt
  • Kuvien tulee olla jpeg-, gif- tai png-muodossa
  • Videon muoto: MP4, maks. 3 Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä.

Huom! Helsingin Sanomien videoparaatin aineisto-ohjeistus löytyy täältä.

Videoaineistoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan YouTube-linkki. Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Videojättiboksi 

Videojättiboksin hintaan sisältyy mainostila, videon hostaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.

Videojättiboksimainoksen osat:

  • Taustakuva
  • Aloituskuva (aloituskuvaa klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon)
  • Video
  • Lopetuskuva (ei pakollinen, mutta suositeltava)

Videojättiboksin tekniset ohjeet:

  • Taustakuvan (ja lopetuskuvan) pikselikoko 468×400 px
  • Videon pikselikoko 640×360 px
  • Videon muoto: MP4, maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan Youtube-linkki. Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Videoboksi

Videoboksin hintaan sisältyy mainostila, videon hostaus, tekninen toteutus sekä videon konvertointi oikeaan muotoon.

Videoboksimainoksen osat:

  • Taustakuva
  • Aloituskuva (aloituskuvaa klikkaamalla käyttäjä käynnistää videon)
  • Video
  • Lopetuskuva (ei pakollinen, mutta suositeltava)

Videoboksin tekniset ohjeet:

  • Taustakuvan (ja lopetuskuvan) pikselikoko 300×250 px
  • Videon pikselikoko 640×360 px
  • Videon muoto: MP4, maks. 3Mb, maks. 1min, Videokoodekki H.264 ja audiokoodekki AAC
  • Play-nappi tulee automaattisesti aloituskuvaan, eli sitä ei tarvitse tehdä

Videoksi käy lähes kaikki sähköisessä muodossa olevat videot, mutta ei kuitenkaan Youtube-linkki. Esimerkiksi mainosfilmit käyvät hyvin.

Digilehden välisivumainonta

Still-kuvamainos

Mahdollinen kaikissa digilehdissä.

Huomioithan, että eri digilehdille sovelletaan eri aineisto-ohjeita.

Aamulehti, Aamuposti, Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat, Forssan Lehti, Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet, Hämeen Sanomat, Ilkka-Pohjalainen, Itä-Häme, Itä-Savo, Kainuun Sanomat, Kaleva, Karjalainen, Keskipohjanmaa, Keskisuomalainen, Keski-Uusimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Uusimaa, Länsi-Suomi, Maaseudun Tulevaisuus, Satakunnan Kansa, Savon Sanomat, Syd-Österbotten, Uusimaa, Vasabladet ja Österbottens Tidning.

Aineistosta tarvitaan sekä pysty- että vaakaformaatti.

  • Pystyorientaatio: W1536 x H2008 px (retina)
  • Vaakaorientaatio: W2048 x H1496 px (retina)
  • Mainosformaatti vain jpg tai png.
  • Ei tag- eikä html5-aineistoja.
  • Aineistoon lisätään automaattisesti koko kuva-alueen kokoinen linkkialue.
  • Pysty- ja vaakakuvien yhteenlaskettu maksimitiedostokoko on 5 MB. Yhden kuvan maksimitiedostokoko on 3 MB.
  • Kuva-aineisto skaalautuu automaattisesti Androidin erikokoisille näytöille. Reunoille lisätään automaattisesti mustaa marginaalia, jos laitteen näytöllä on erilainen kuvasuhde.

Salon Seudun Sanomat, Turun Sanomat ja Åbo Underrättelser

Aineistosta tarvitaan vain pystyformaatti.

  • Pystyorientaatio W768 x H960 px
  • Mainosformaatti vain jpg tai png.
  • Ei tag- eikä html5-aineistoja.
  • Kuva + linkitys mainostajan haluamalle sivustolle.
  • Tiedostokoko max 200 kt.

Monisivuinen mainos

Mahdollinen 24 digilehdessä:

Aamulehti, Aamuposti, Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat, Forssan Lehti, Helsingin Sanomat, Hämeen Sanomat, Itä-Häme, Itä-Savo, Kainuun Sanomat, Kaleva, Keskipohjanmaa, Keskisuomalainen, Keski-Uusimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Suomi, Länsi-Uusimaa, Maaseudun Tulevaisuus, Satakunnan Kansa, Savon Sanomat ja Uusimaa

Monisivuinen mainos muodostuu useammasta mainosnäkymästä, jota voidaan selata eteenpäin joko pyyhkäisemällä pystysuunnassa tai nuolipainikkeista painamalla.

Mainospohja soveltuu erinomaisesti esimerkiksi printtiesitteiden, tarjousliitteiden ja asiakaslehtien käyttämiseen mainoksena.

Jokaiseen mainosnäkymään lisätään painike, josta ohjataan kampanjasivustolle.

Monisivuisesta mainoksesta tallennetaan Richie Ads -mainosanalytiikkaa sivunvaihdoista.

Aineistoista muodostetaan pysty- ja vaakaorientaatiossa toimiva responsiivinen rich media -aineisto.

Aineistovaatimukset:

  • 2 – 16-sivuinen PDF-tiedosto, tallennettuna sivuittain pystyorientaatiossa
  • Linkki kampanjasivustolle

TAI

  • 2 – 16 hyvälaatuista jpg-kuvaa pystyorientaatiossa, kuvakorkeus 2008 px, leveys max. 1536 px
  • Linkki kampanjasivustolle

Natiivimainos

Mahdollinen 24 digilehdessä:

Aamulehti, Aamuposti, Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat, Forssan Lehti, Helsingin Sanomat, Hämeen Sanomat, Itä-Häme, Itä-Savo, Kainuun Sanomat, Kaleva, Keskipohjanmaa, Keskisuomalainen, Keski-Uusimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Suomi, Länsi-Uusimaa, Maaseudun Tulevaisuus, Satakunnan Kansa, Savon Sanomat ja Uusimaa

Richie Ads -kokosivumainos sopii erinomaisesti natiivimainosratkaisuihin, sillä käyttäjä näkee koko artikkelisisällön suoraan mainosnäkymässä ilman tarvetta klikata erikseen sivustolle lukemaan.

Mainosanalytiikka näyttää myös käyttäjän mainoksen parissa viettämän ajan.

Artikkelia varten tarvitsemme asiakkaalta:

  • Otsikko
  • Artikkelin valmis teksti (pituutta ei rajoitettu)
  • Kuvat mahdollisimman isokokoisina

Asiakkaan ei tarvitse taittaa aineistoa, vaan me teemme sen valmiiseen sivupohjaan.

Videomainos

Mahdollinen 24 digilehdessä:

Aamulehti, Aamuposti, Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat, Forssan Lehti, Helsingin Sanomat, Hämeen Sanomat, Itä-Häme, Itä-Savo, Kainuun Sanomat, Kaleva,  Keskipohjanmaa, Keskisuomalainen, Keski-Uusimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Suomi, Länsi-Uusimaa, Maaseudun Tulevaisuus, Satakunnan Kansa, Savon Sanomat ja Uusimaa

Videomainos on kokosivun mainosmuoto, jossa mainostajan video toistetaan autoplayllä käyttäjän saapuessa mainosnäkymään. Käyttäjä voi kytkeä videoon äänet mainoksen oikeassa alakulmassa olevasta ikonista, oletuksena video toistetaan ilman ääniä.

Mainos toimii käyttäjän laitteella sekä pysty- että vaakaorientaatiossa.

Videoplayer sijoitetaan mainokseen keskiosaan mainostajan toimittamien taustakuvien päälle, joihin voi sijoittaa mahdolliset kuva- ja tekstielementit.

Taustakuvissa on koko sivun kattava linkkialue, johon kiinnitetään mainostajan toimittama linkki.

Aineistovaatimukset

  • Videotiedosto mp4-formaatissa (max. 1 GB), mahdollisimman iso ja hyvälaatuinen, mielellään 4K tai Full HD
  • Videon taustalle tuleva posterkuva hyvälaatuisena jpg-tiedostona
    • posterkuvan kuvasuhde ja resoluutio on sama kuin videossa
    • posterkuvana kannattaa käyttää stillikuvaa tietystä videon kohdasta
    • posterkuvaa näytetään jos videota ei voida toistaa, esimerkiksi käyttäjän ollessa offline-tilassa
  • Taustakuvat pysty- ja vaakaorientaatiossa hyvälaatuisina jpg-tiedostoina
    • pysty: 1536 x 2008 px
    • vaaka: 2048 x 1496 px
  •  Linkki kampanjasivustolle

Video starttaa autoplayllä ilman ääniä automaattisesti, eikä tarvitse huomioida toteutuksessa. Videotiedoston kokorajoitus noin 1 GB, ei rajoituksia minuuttipituudessa. Mp4 on yleisin videoformaatti. Kuvasuhteeseen ei ole rajoituksia.

Kannattaa huomioida, että mainos on täysin responsiivinen, eli tausta kannattaa pitää riittävän rauhallisena, jotta video ei mene jossain kuvakoossa taustakuvan sisällön päälle. Toisaalta kannattaa huomioida, että joku käyttäjä voi lukea sisältöä offline-tilassa, joten taustakuvassakin olisi hyvä olla edes jotain infoa mainostettavasta asiasta.

 

Monikanavaiset ratkaisut

Monikanavaisten ratkaisujen mediakohtaiset aineistotiedot löydät täältä.

Monikanavaisten ratkaisujen aineistot

Natiivi

Natiivin aineisto-ohjeet löydät täältä.

Natiiviratkaisujen aineistot 

Aineistojen käännöspalvelu

Jos kampanjassa on mukana ruotsinkielisiä sivustoja, niissä näkyvä aineisto olisi suositeltavaa tehdä ruotsinkielisenä. Kärkimedian kautta on mahdollista saada veloitukseton käännöspalvelu.

Käännettäväksi tarkoitettu aineisto lähetetään sähköpostilla (ei pdf muodossa)

  • Hufvudstadsbladet: annons@hbl.fi.
  • Vasabladet: sales@vasabladet.fi
  • Österbottens Tidning: sales@ot.fi.

Aineisto käännetään ja lähetetään takaisin sähköpostilla asiakkaalle. Aineiston käännöstyöhön on hyvä varata 2-3 päivää.