Natiivimainonta

Natiivimainonta yleisesti

Natiivimainonta on kaupallista sisältöä, joka on muodoltaan ja äänensävyltään mahdollisimman lähellä Kärkimedian uutissivustojen muuta sisältöä.

Luotettava mediaympäristö lisää myös kaupallisen sisällön luotettavuutta.

Natiivimainonnan avulla sinulla on mahdollisuus ottaa asiantuntijan rooli. Artikkelien kautta kerrot kuluttajille tarkemmin yrityksesi palveluista, tuotteista tai vaikkapa henkilökunnastasi. Sen avulla voit myös jakaa hyödyllisiä vinkkejä tai palvella muulla tavoin lukijaa.

Kärkimedian verkostossa on mahdollista tehdä natiivimainontaa sekä digitaalisissa kanavissa että painetussa sanomalehdessä.

Natiivi sanomalehtimediassa

Sanomalehti on kuin luotu natiivimainonnalle. Luotettava ja rauhallinen mediaympäristö tuo uskottavuutta myös mainostajan omalle artikkelille.

Mainostajan artikkeli sanomalehden sivuilla tavoittaa suomalaiset parhaiten eri markkina-alueilla kautta maan. Lukijat ovat sitoutuneita ja 70% tilaajista lukee lehden joka ikinen päivä.

Tutkimusten mukaan mainostajan artikkeli lehdessä koetaan myönteisenä mainonnan muotona ja siihen suhtaudutaan positiivisesti. Mainostajan oma artikkeli painetussa sanomalehdessä herättää keskustelua, aktivoi ja saa mainostettavan tuotteen tuntumaan omalta.

Natiivimainonta printissä

  • Mahdollinen kaikissa lehdissä
  • Ilmoituskoko vapaasti valittavissa
  • Julkaisupäivä vapaasti valittavissa
  • Natiivisisällön tulee noudattaa Julkisen Sanan Neuvoston antamia ohjeita.

Natiivimainonta digissä

Natiivimainonta digikanavissa on mai­nos­ta­jal­le kiin­nos­ta­va ja us­kot­ta­va ta­pa lähestyä ku­lut­ta­jia ja omaa kohderyhmää jour­na­lis­ti­sin kei­noin, osa­na me­dian uu­tis­si­säl­töä.

Tutkimusten mukaan natiivimainonnalla on keskimääräistä positiivisemmat vaikutukset brändimielikuvaan. Siitä pidetään, se koetaan muuta digimainontaa kiinnostavampana, tietoantavampana ja erottuvampana.

Natiivimainonta Kärkimedian digikanavissa toteutetaan aina kaksiosaisena. Sivustojen etusivulla uutisvirran keskellä on näkyvissä uutisartikkelia muistuttava natiivimainos. Sitä klikkaamalla käyttäjä tuodaan asiakkaan oman artikkelin eli advertoriaalin pariin.

Vinkkejä natiivimainontaan

Natiivimainonnan avulla voit viestiä asiakkaillesi ajankohtaisista ja kiinnostavista teemoista. Hyvä sisältö houkuttelee kuluttajan viettämään aikaa brändin parissa. Ja silloin kun sisältö on relevanttia ja hyvää, lukijat ovat myös valmiita jakamaan läheisilleen kaupallista sisältöä sosiaalisessa mediassa. Tämä sitouttaa lukijoita entistä vahvemmin brändiin ja lisää heidän ostoaiettaan jopa yli 50%.

Lukijat arvostavat, jos

  • tarjoat heille hyödyllistä informaatiota
  • yllätät heidät
  • ilahdutat tai huvitat heitä
  • tarjoat ratkaisun heidän ongelmaansa tai tilanteeseensa
  • tuotat asiakkaille lisäarvoa.

Muista nämä:

  • Lähesty natiivimainontaa tarina ja sisältö edellä median keinoin.
  • Tuota laadukasta ja ympäristöön sopivaa sisältöä (myös asiayhteyteen).
  • Tuo lukijalle lisäarvoa, joka voi olla hyötyä, hupia, tarkempaa lisätietoa, ongelmanratkaisu tmv.
  • Muista jatkumo kampanjamaisten aktiivisuuspiikkien rinnalle.
  • Ole läpinäkyvä, eli kerro lukijalle selvästi kuka on sisällön takana.

Lisää vinkkejä natiivimainontaan saat tutustustumalla tarkemmin IAB Finlandin julkaisemaan natiivimainonnan oppaaseen. Se kertoo, mitä natiivimainonta on, miten sitä tehdään ja miten sitä kannattaa mitata. Koska jokainen natiivimainos on ainutlaatuinen, joten emme valitettavasti voi antaa yksinkertaista kaavaa menestyksekkään natiivimainonnan tekemiseen. Sen sijaan tästä oppaasta saat ideoita, vinkkejä ja arvokasta tietoa alati kehittyvän sisältömarkkinoinnin tekemiseen.